תשובת הרב
מותר לתקן תקלה בבית ובכליו בחול המועד ב'מעשה הדיוט', אך לא ב'מעשה אומן', אלא אם זה 'דבר הָאָבֵד', ובמקרים מסויימים גם אם זה 'צורך המועד'. אולם אם התקלה הייתה ידועה קודם החג ודחו את התיקון לחול המועד – התיקון אסור, אלא במצב שיש בו חשש סכנה.
תקלה במערכת המים או הביוב מותר לתקנה בכל אופן, שהרי אספקת מים היא בוודאי עניין של 'אוכל נפש', ואין מטריחים את האדם לבקש מים אצל השכנים. ניקוז שופכין יש בו גם עניין של שמירת הבריאות.
תקלה באמבטיה או במקלחת, ובחימום המים בעבורם: אם יש אפשרות להתרחץ, אסור לתקן את התקלה, אך אם התקלה מונעת אפשרות רחצה, מותר לתקן לצורך הרחצה במועד. על-ידי נכרי מותר לתקן גם ב'מעשה אומן' (ואף כשמדובר בפועל יהודי יש לדון להקל בזה).
תקלה במערכת החשמל: כיום שחלק גדול מצורכי אוכל נפש תלויים בחשמל, מותר לתקן את התקלה, אפילו ב'מעשה אומן'. אם נפגע החיבור של הבית למערכת 'חשמל שבת' (מצבר, גנרטור וכיוצא בזה), יש מקום להתיר תיקון ולהחשיב זאת כ'צורך המועד' או אפילו כ'צורך מצווה שמצורכי הגוף', כדי שבני הבית לא ייאלצו לשבת בשבת לאור נרות וכדומה. ועדיף לעשות זאת על-ידי נכרי. מקורות : שו"ע סי' תקמד ס"א ובשעה"צ. חוה"מ כהלכתו פ"ז סל"ד, סל"ו ופ"ח ס"א וסי"ח ובהוספות. וראה ש"ש כהלכתה ח"ב פס"ו סנ"ח, ס"ס, ופס"ח סי"ד. (1424) |