פסק הרמב"ם: "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה-לארץ לעולם, אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מיד הגויים, ויחזור לארץ. וכן יוצא הוא לסחורה...". רבים מהפוסקים מתירים זאת לכל דבר מצווה.
הדבר הראשון בחשיבותו לעניין זה הוא לימוד תורה. היוצא ללמוד תורה, כל זמן שהוא נמצא בחו"ל, חייב להוסיף ללמוד כראוי. היוצא לביקור קרובים וידידים, יקשר זאת עם דבר מצווה, כגון ביקור בקברי צדיקים, או חיזוק ביראת שמים, או עידוד וחיזוק החינוך היהודי וקיום מצוות בחו"ל.
הרבי מליובאוויטש דרש פעמים רבות מהנוסעים אליו מארץ ישראל שלא לסמוך על דעתם, שהרי "אדם קרוב אצל עצמו", אלא לשאול רב מורה הוראה המומחה בדינים אלו – והכוונה לרב המתגורר בארץ הקודש, ויודע ומרגיש את חשיבות הארץ – אם ובאילו תנאים מותר להם לצאת ממנה.
לבני חו"ל הבאים לביקור בארץ ישראל הציע הרבי שישהו בארץ פחות משלושים יום רצופים (או להפסיק בינתיים על-ידי ביקור באילת, שהיא מחוץ לגבולות הארץ המקודשת), כדי שלא להיכנס לוויכוח בפוסקים אם לאחר זמן זה הם נחשבים תושבי הארץ, או שמותר להם לחזור למקומם.
השאלה שמעתי שנהוג לא לצחצח נעליים ביום שיוצאים בו לדרך, האם הדבר נכון?
תשובת הרב
אכן כך נהוג, משום שכך הורה בצוואתו רבי יהודה החסיד, והדברים הובאו להלכה בכמה מהפוסקים.
הדבר נאמר על מי שמתכנן לצאת מחוץ לעיר לדרך שיש לומר בה "תפילת הדרך". מי שלא תכנן לצאת מחוץ לעיר וצחצח את נעליו, יכול לצאת בהם ללא חשש.
יש הסוברים שצוואה זו נאמרה דווקא על מי שהולך ברגליו, ולא על נסיעה ברכב, אך רבים מחמירים לא לצחצח גם בימינו כשנוסעים ברכב מחוץ לעיר.
מקורות: צוואת רבי יהודה החסיד סעיף לט, דרכי תשובה סימן קטז סעיף קטן סד, כף החיים באורח חיים סימן קי סעיף קטן כב, שבעים תמרים סימן מד, קצות השולחן סימן סז סעיף קטן ט, כוכבי יצחק חלק ב סימן טו סעיף ז.
התאמת הפרשיות
נסיעות
כ"ה בניסן התשע"ב 17/04/12
הרב יוסף ש. גינזבורג
השאלה מה יעשו הנוסעים מהארץ לחו"ל ולהפך בשבועות האלה, שבהם נקראות בחו"ל פרשיות אחרות מאלה הנקראות בארץ?
תשובת הרב
בשבת שעברה קראנו בארץ את פרשת שמיני, ואילו בחו"ל זה היה יום-טוב 'אחרון של פסח', ונקראה בו קריאת החג. לכן יקראו בחו"ל בשבת הקרובה את פרשת שמיני, ואצלנו – את תזריע-מצורע. הפער הזה יימשך עד שבת (כ"ז באייר), פרשת בחוקותי אצלנו, שבה יקראו בחו"ל את שתי הפרשיות בהר ובחוקותי.
בני חו"ל הבאים השבוע לארץ, אם הם שישה ויותר, יעשו מניין לעצמם ויקראו לכוהן את כל פרשת שמיני ועוד (לפחות) שלושה פסוקים מפרשת תזריע. לאחר מכן יקראו ללוי עד 'שלישי', וימשיכו כרגיל.
אם אין להם שישה למניין עצמאי, רשאי הציבור לקרוא לכבודם גם את פרשת שמיני, במתכונת האמורה, אבל אין חיוב בדבר, וגם אם לא קראו כך, יצאו ידי חובתם בקריאה המקומית.
בני ארץ-ישראל הבאים לחו"ל וכבר שמעו את הפרשה בשבת שעברה, חייבים לשומעה בשבת זו שוב, כבני המקום.
בן חו"ל רשאי לעלות לתורה בשבועות האלה במניין של בני ארץ-ישראל, ולהפך.
הבאים מהארץ לחו"ל וכבר קראו את הפרשה 'שניים מקרא', אינם חייבים לקוראה שוב. הבאים מחו"ל לארץ, ישלימו תחילה (עדיף בעודם בחו"ל) את הפרשה הנקראת בחו"ל, ואחר-כך יקראו את הפרשה הנקראת בארץ.
לעניין שיעורי חומש ורש"י המחולקים לימי השבוע ('חת"ת'): מסתבר שהבאים לארץ יצטרכו להשלים את החסר קודם שילמדו את השיעור הנוכחי מיום בואם לארץ. היוצאים לחו"ל ילמדו שוב את הפרשה המקומית שם (מהיום שעומדים בו ואילך), מכיוון ששיעורים אלה הם 'דבר יום ביומו'.
השאלה האם מותר להתפלל בנסיעה במונית כאשר ברכב תלוי צלב?
תשובת הרב
אם צורת הצלב קטנה ולא ניכרת, אין בדבר איסור. כשצורת הצלב ניכרת, אסור ללמוד ולהתפלל מולה. בלית ברירה אחרת ניתן להתפלל בעצימת עיניים, או לסובב את הפנים.
לצאת ידי חובה בתפילת הדרך
נסיעות
ד' בתשרי התשע"ב 10/02/11
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם נכון לצאת ידי חובה בתפילת הדרך בעניית אמן על תפילתו של אחד הנוסעים?
תשובת הרב
ניתן לצאת ידי חובה בעניית אמן, אך מאחר ותפילת הדרך היא בקשת רחמים, עדיף לומר את התפילה עצמה, ולא רק לענות אמן על שמיעתה. אחד הנוסעים יכול לומר בקול, והאחרים ישמעו ממנו ויאמרו אחריו. דיני תפילת הדרך בהרחבה נידונו כאן.
מקורות: קנין תורה חלק ב סימן קיט.
צום בטיסה
נסיעות
ח' בטבת התשע"א 15/12/10
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה מי שטס במהלך צום, כיצד יידע מתי להתחיל את הצום ולסיימו?
תשובת הרב
בין אם במקום אליו מגיע הנוסע הזמן הוא מוקדם יותר מהמקום ממנו יצא, ובין אם הזמן מאוחר יותר - התחלת וסיום הצום יהיו לפי הזמן במקום מעליו נמצא הנוסע בטיסתו כעת.
למעשה, הצומות מתחילים בעלות השחר ומסתיימים בצאת הכוכבים (מלבד תשעה באב ויום הכיפורים). הזמן נקבע לפי המקום הראשון מעליו חולף הנוסע, בו הגיע זמן עלות השחר או צאת הכוכבים.
מקורות: אגרות משה חלק ג סימן צו, בצל החכמה חלק א סימן לא.
הובלת גופות במטוס
נסיעות
ו' בשבט התש"ע 21/01/10
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם מותר לכוהן לטוס במטוס שמוביל גופות?
תשובת הרב במטוסיי אל על מיקום ארונות המתים תוכנן כך שיהיה חלל טפח בין הארונות לבין הנוסעים, לכן אין בדבר בעיה. בחברות אחרות ניתן לסמוך בלית ברירה על כך שבדרך כלל בתוך הארונות יש חלל טפח בין המת לבין דלת הארון.
חפציי קדושה בדרכים
נסיעות
י"ד בטבת התשס"ט 01/10/09
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה כיצד יש לנהוג בחפציי קדושה כגון תפילין וספרי קודש כשנמצאים לבד בדרכים וצריכים להיכנס לשירותים?
תשובת הרב
ניתן להיכנס עם חפציי הקדושה לשירותים כשהם נתונים בשתי אריזות. נרתיק התפילין השגרתי אינו נחשב לאריזה שכן הוא חלק קבוע ובלתי נפרד מהתפילין, על כן יש לעוטפם בשני כיסויים נוספים (רצוי ששניהם לא יהיו שקופים, ולפחות אחד מהם). כריכות ספרים וכיסוי למינציה נחשבים לספק כיסוי וראוי להחמיר ולעטוף בשני כיסויים אחרים.
מקורות: פסקי תשובות סימן מ הערות 47-49.
סיום צום לאחר טיסה
נסיעות
י"ד בשבט התשס"ט 02/08/09
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה מתי יגמור לצום מי שבעיצומו של צום טס למקום עם זמנים שונים ונחת שם?
תשובת הרב
בין אם במקום אליו מגיע הנוסע זמן צאת הכוכבים מוקדם יותר מהמקום ממנו יצא, ובין אם הזמן מאוחר יותר, סיום הצום יהיה לפי זמן צאת הכוכבים במקום בו נמצא הנוסע כעת.
מקורות: אגרות משה חלק ג סימן צו, בצל החכמה חלק א סימן לא.
השלמת קריאת התורה לנוסע
נסיעות
ח' בתמוז התשס"ט 30/06/09
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם המגיע מחו"ל לארץ בימים אלו כשבארץ קוראים פרשה אחת אחרי הפרשה בחו"ל יכול להשלים את הקריאה?
תשובת הרב
ניתן לקרוא בעליית כהן לתורה את כל הפרשה אותה לא שמע המגיע מחו"ל, עד "שני" בפרשה הנוכחית בארץ הקודש. מעליית לוי והלאה תהיה הקריאה כרגיל.
בכל מקרה על המגיע מחו"ל לומר את שניים מקרא ואחד תרגום של שתי הפרשות.
מקורות: קנין תורה חלק ו סימן יב, בדי השולחן בסימן עב סעיף קטן ג, שמירת שבת כהלכתה פרק מב הערה רכד.
יציאה מהארץ לצורך גיוס כספים
נסיעות
י"ט בחשון התש"ע 11/06/09
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה האם מותר לצאת מהארץ לצורך גיוס כספים למוסדות תורה וחסד?
תשובת הרב
בכל הדורות יצאו מהארץ לחוץ לארץ כדי לגייס כסף עבור החזקת מוסדות תורה וחסד. הדבר מותר כיון שזו מצווה ומותר לצאת מהארץ לצורך מצווה.
מקורות: רמב"ם הלכות מלכים פרק ה הלכה ט, דעת השאלתות בתוספות מסכת עבודה זרה דף יג עמוד א, שולחן ערוך אורח חיים סימן תקלא.
ברכת המזון בנהיגה
נסיעות
ל' בתשרי התשס"ט 29/10/08
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה בדרך לעבודתי אני אוכל כריך תוך כדי נהיגה, האם מותר לי לברך ברכת המזון בנסיעה?
תשובת הרב
אם אתה ממהר בדרכך ועצירה לברכת המזון כרוכה בלחץ נוסף שיפריע לריכוז בברכת המזון, מותר לך לברך תוך כדי הנהיגה.
אכילה בנהיגה מותרת רק כאשר האכילה איננה מפריעה לנהיגה תקינה.
מקורות: שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן קפג סעיף יב.
תפילת הדרך בשהייה מחוץ לבית
נסיעות
ח' באב התשס"ח 08/09/08
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה אני לומד בפנימייה, האם עליי לומר כל יום את תפילת הדרך בלי שם ומלכות?
תשובת הרב
נהוג שמי ששוהה מחוץ לביתו אומר בכל יום את תפילת הדרך בלי שם ומלכות. הדברים אמורים לגבי שהייה זמנית כאירוח וכיו"ב. הלומד בפנימייה שונה ממתארח ודינו כאדם הדר בבית אחר שבבעלותו, לפיכך הוא אינו צריך לומר את תפילת הדרך.
מקורות: היום יום י"ט תמוז, פסקי תשובות סימן קי סעיף ו בשיטת אדמו"ר הזקן, קצות השולחן סימן סז סעיף קטן ו.
לאחר איזו טיסה מברכים הגומל?
נסיעות
י"ג בתמוז התשס"ח 16/07/08
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה במסגרת שירותי בחיל האוויר אני טס הרבה בארץ וגם לחו"ל, האם לאחר כל טיסה עליי לברך הגומל?
תשובת הרב
לא מברכים הגומל בטיסה מעל יבשה שאיננה מדבר, לכן לאחר טיסות בשמי הארץ אל תברך הגומל. גם אם במהלך הטיסה עברת מעל הים סמוך לחוף, זו עדיין נחשבת טיסה באזור היבשה, ואין צורך לברך הגומל.
עליך לברך הגומל לאחר כל טיסה לחו"ל העוברת מעל הים.
מקורות: שערי הלכה ומנהג חלק א עמוד ריז, מנחת יצחק חלק ב סימן מז, ציץ אליעזר חלק יא סימן יד, אגרות משה חלק ב סימן נט.
אמירת תהילים במטוס
נסיעות
ד' בתמוז התשס"ח 07/07/08
הרב ברוך בליז'ינסקי
השאלה טיסתי יצאה אחרי חצות הלילה והתחלתי לומר תהילים, בגלל הפרשי השעות בכיוון הנסיעה המטוס הגיע לאזורים בהם הזמן כעת הוא קודם חצות, האם עליי להפסיק לומר תהילים?
תשובת הרב
אם יצאת אחרי חצות אתה יכול להמשיך לומר תהילים, כיון שהזמן במטוס נקבע לפי הזמן במקום ממנו יצאת.
מקורות: מאסף לכל המחנות הלכות ציצית סימן יח סקכ"ה, ובשו"ת בצל החכמה ח"ד סימן קד.