חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

דף הבית > חדשות
האיש שעושה מדע רוחני

"יש יחס בעייתי מצד כמה היסטוריונים לתקופת התנ"ך", אומר הפרופ' אורבך. "למעשה יש כל הזמן תגליות חדשות ועדויות חשובות מהעולם העתיק, שמאששות את סיפורי התנ"ך ואת הבנת תולדות העולם העתיק, על-פי המתואר בתנ"ך. אנו נבדוק את כל המקורות הקיימים ונציג את המחקרים האלה".

מאת: מנחם כהן
כ"ה באדר התשע"ה (16/03/15)

חרדים בחזית המדע

הרחק מעין הציבור מתחולל בעת האחרונה מפנה מעניין מאוד בעולם המדעי הישראלי: קבוצת חוקרים ומדענים, בהם פיזיקאים, כימאים, רופאים ואנשי אקדמיה מכל התחומים, מקימים את 'המכון למדע ותודעה', בשאיפה לחקור תופעות רוחניות  בכלים מדעיים, מתוך נאמנות לאמות מידה מדעיות ברמה הגבוהה ביותר.

אחד החברים במכון הוא הפרופ' דורון אורבך (62), ראש הקבוצה לאלקטרוכימיה באוניברסיטת בר-אילן. אורבך, יוצא יחידות קרביות ובעל קריירה מפוארת באקדמיה, החל לשמור מצוות בצעירותו וכיום הוא מתגורר בבני-ברק כיהודי חרדי לכל דבר. "מטרתנו אינה להילחם במערכות אקדמיות ולא לקרוא עליהן תיגר", מבהיר אורבך, "אלא להפך, להשלים את חקר הקיים ולהרחיב את היריעה".

חקר הרוחניות

לדבריו, "המכון קם על רקע שיח על יהדות ומדע, יהדות מול כפירה. כיום יש יותר ויותר מדענים יראי שמים ותלמידי חכמים, הנמצאים בחזית המדע והמידע. יש להם הרבה מה לומר על נקודות החיבור שבין מדע ליהדות".

שלא כתפיסה ששלטה בעבר, שהידע המדעי בא על חשבון האמונה, הפרופ' אורבך סבור שחקר הבריאה מחזק את האמונה דווקא: "כל המחקרים מבוססים על חוקי הטבע שיצר בורא העולם. אדם שחוקר את הבריאה משכלל את התפעלותו יותר ויותר מיצירתו של הקב"ה". ואכן זו מטרת המכון – "לקיים מחקרים ברמה הגבוהה ביותר ובאמות המידה המקצועיות ביותר, גם בנושאים רוחניים".

שאלות בלי פתרון

את המכון מנהל הרב אליעזר גרינבוים. המכון  מתעתד לעסוק בין השאר באישוש עדויות על האמת ההיסטורית המשתקפת בתנ"ך. "יש יחס בעייתי מצד כמה היסטוריונים לתקופת התנ"ך", אומר הפרופ' אורבך. "למעשה יש כל הזמן תגליות חדשות ועדויות חשובות מהעולם העתיק, שמאששות את סיפורי התנ"ך ואת הבנת תולדות העולם העתיק, על-פי המתואר בתנ"ך. אנו נבדוק את כל המקורות הקיימים ונציג את המחקרים האלה".

אורבך מרחיב על מחקרים בנושאים רוחניים: "אי-אפשר להבין את  המציאות בלי הממדים הרוחניים. עד היום, המדע הגביל את עצמו (בצדק) לחקר המציאות הפיזית. עכשיו, אחרי שהתקדמנו היטב בחקר המציאות הפיזית, אפשר לחקור ביסודיות גם תופעות רוחניות הקשורות לעצם הקיום האנושי".

כבוד מעמיתים

לדבריו, יש כיום מאות רבות של מדענים שומרי תורה ומצוות. "אני בקשר גם עם הרבה מדענים לא-יהודים מרחבי העולם, שמאמינים באלוקים, והאמונה אינה סותרת אצלם שום ממצא מחקרי", מספר הפרופ' אורבך. "אני אישית לא חשבתי לרגע שיש סתירה בין אמונתי בבורא העולם לעיסוקי המדעי. להפך, העיסוק המדעי מחבר אותי לבורא. כל מה שאני חוקר אלו מתנות מהשם".

על-אף חזותו החרדית,  אורבך אינו מרגיש 'עוף מוזר'. "אני נמצא בחזית המדע בתחומים שבהם אני עוסק, ומשתתף הרבה בכינוסים בין-לאומיים. בכל מקום דואגים לי לאוכל כשר. היחס מצויין. וכן, גם בארץ זה כך. מעולם לא הרגשתי שמזלזלים בי על היותי יהודי חרדי".


 

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)