אם אתם בעלי רישיון נהיגה, סביר להניח שבלימודים העיוניים נתקלתם בַּשאלה: "האם נהיגה בחושך מחייבת זהירות רבה יותר?".
הדעת נותנת שהתשובה חיובית. החושך, אלמלא התערבות הטכנולוגיה, אינו נחלת בני-האדם. בעבר, טרום עידן החשמל והנורה, בני-האדם נהגו לפרוש לשינה כבר ברדת הלילה, כאשר השמן בעששית תם. איך אפשר לתפקד כשהאפלה שולטת?
ואכן, התשובה במבחן הנהיגה העיוני מאשרת את מה שכל אדם ישער במוחו: הנהיגה בלילה מחייבת זהירות רבה יותר, משום שהראייה מוגבלת.
כדי שהנהג יוכל לנוע ולהתקדם בחושך, הוא מפעיל את פנסי הרכב הקדמיים. במקרים של עלטה מוחלטת בהיעדרם של פנסי דרך, רשאי הנהג להפעיל את האורות הגבוהים, המאירים לטווח של מאה מטרים. בנהיגה ביום אין צורך בהפעלת אורות (למעט בעונת החורף), וכל שכן אורות גבוהים.
אם נחשוב על זה בהקשר היסטורי, הרי שהנורה של אדיסון הצליחה להכריע את החושך. בעידן המודרני, כשהשמש שוקעת בחורף כבר בשעה חמש, איש לא הולך לישון. בזכות האור המלאכותי אפשר לעבוד ולבלות ולעשות כל דבר העולה על דעתנו כאילו מדובר בשעת יום.
תקופות שונות
אז למה אנו מדליקים נרות חנוכה? התשובה היא: כדי להיזכר בנס פך השמן שאירע במנורת המקדש. אבל הדמיון בין החנוכייה למנורת המקדש אינו מוחלט: בבית-המקדש הודלקו בכל יום שבעה נרות. בחנוכה אנו מוסיפים בכל יום נר חדש. בבית-המקדש הדליקו בתוך האולם, ובשעת יום, ואילו בחנוכה מדליקים סמוך לפתח הבית, ובלילה דווקא.
הרבי מליובאוויטש מסביר שההבדלים נובעים מכך שמנורת המקדש והחנוכייה מייצגות תקופות שונות בחיי העם היהודי:
מנורת המקדש הודלקה בזמן שבית-המקדש תפקד ברוגע ובשלווה, בארץ שרר שלום, הכול פרח ושגשג. ופתאום באו היוונים והפכו את הקערה על פיה. החלה תקופת שפל איומה של עינוי ורדיפות, עד שגם כאשר הצליחו החשמונאים לגרש את היוונים מבית-המקדש – מצאו רק פך שמן קטן כדי להדליק את המנורה.
בזמן שגרה, כשהכול רגוע, מדליקים בכל יום אותו מספר נרות. אבל חנוכה הוא זמן של נסיעה לילית. של מאבק עם החושך. יש להגביר בהתמדה את עוצמת האור כדי להכניע את האויב. לכן אנו מתחילים בנר אחד, ובכל יום מוסיפים עוד נר...
בבית-המקדש לא היו חושך ומאבק, ולכן לא נצרך להדליק את הנרות בלילה וכלפי חוץ דווקא. אך כאשר בחוץ שוררת חשכה רוחנית, חייבים להאיר את החוץ החשוך באורות הגבוהים שלנו – המסורת והערכים היהודיים.
מתוך: 'חנוכה - הסיפור האמיתי', המגזין של צעירי חב"ד לחנוכה.
|