חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תפילה גם כשיש הבטחה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד על ידי צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1398 - כל המדורים ברצף
לשאול את השאלה הנכונה
יש חדש
תפילה גם כשיש הבטחה
הכנסת אורחים
הסבא והמסעדה
הכנסת אורחים של אברהם
וה' פקד... כאשר אמר
התחיל להאיר
מרפסת האורחים של חברון
'יהא שמיה רבא'

אחרי האירוע עם אבימלך התורה מספרת על פקידת שרה: "וה' פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר... וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן". רש"י מפרש שהסמיכות בין שני האירועים באה ללמדנו "שכל המבקש רחמים על חברו והוא צריך לאותו דבר – הוא נענֶה תחילה". בסיפור עם אבימלך נאמר: "וַיִּתְפַּלֵּל אַבְרָהָם אֶל ה', וַיִּרְפָּא ה' אֶת אֲבִימֶלֶךְ וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאַמְהֹתָיו וַיֵּלֵדוּ", ולכן מיד אחר-כך ילדה גם שרה.

כאן מתעוררת שאלה: הלוא גם בלי תפילתו של אברהם הייתה שרה אמורה להיפקד, שהרי הקב"ה הבטיח לאברהם זמן רב קודם לכן שייוולד לו בן. אם-כן, מדוע רש"י מדגיש שפקידת שרה הייתה בזכות תפילת אברהם על אבימלך?

הבטחה ותפילה

אלא שההבטחה לאברהם על לידת יצחק ניתנה לו כבר לפני שנים רבות, עוד בברית בין הבתרים, ובכל-זאת עדיין לא התקיימה בפועל, עד שאברהם התפלל על אבימלך. מכאן למדנו שגם כאשר יש הבטחה אלוקית על דבר מסויים, עדיין צריך להתפלל שהיא תתקיים בהקדם ולא כעבור זמן רב.

מכאן למדנו את גודל מעלתה של התפילה על הזולת, שגם הבטחה שניתנה מפי הקב"ה לא נתקיימה בפועל עד שאברהם התפלל על אבימלך, וברגע שאברהם התפלל עליו "נענה תחילה" והמענה בא תיכף ומיד.

חובת תפילה

למעשה יש כאן דבר פלאי. הלוא התפילה היא מצוות עשה מן התורה. יהודי מצוּוֶה להתפלל ולבקש את צרכיו מאת הבורא, כדברי הרמב"ם: "חיוב מצווה זו הוא שיהא אדם מתפלל... שואל צרכיו שהוא צריך להם".

כאשר יש לאדם צורך מסויים שגם חברו נזקק לו, הוא יכול לטעון שתחילה עליו להתפלל ולבקש בעבור עצמו, שכן זו מצוות עשה המוטלת עליו – לבקש את צרכיו האישיים. רק אחר-כך יש מקום לבקש על חברו. ובפרט שהגמרא קובעת: "חייך קודמין לחיי חברך".

אכפתיות לזולת

כאן התורה מלמדת אותנו את חשיבותה הגדולה של אהבת ישראל, עד שטובתו של הזולת חשובה לאדם מטובתו שלו, ולכן הוא מתפלל על חברו אף-על-פי שגם הוא עצמו "צריך לאותו דבר".

על כך ניתן לו השכר ש"הוא נענֶה תחילה", בדוגמת המצוות "שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה". כאשר אכפת לו מצבו של הזולת עד שהדבר מטרידו יותר וגורם לו להתפלל בעבורו, אף-על-פי שגם הוא-עצמו נזקק לישועה בעניין זה – הוא זוכה לשכר שהתפילה על הזולת פועלת מיד ומביאה לו עצמו את הישועה. עניין זה פועל גם כשהתפילה על הזולת היא כדי שהוא-עצמו ייענה תחילה, מכיוון שבפועל הוא התפלל על חברו, אבל מובן ששלמות התפילה היא כשאין הוא חושב על עצמו אלא באמת אכפת לו מחברו, ולכן הוא מתפלל עליו.

(התוועדויות תשמ"ג, כרך א, עמ' 474)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)