חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:27 ל' בכסליו התשפ"ב, 4/12/21
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התקדשות עצמית
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1372 - כל המדורים ברצף
המטרה האמיתית של הכפייה
יש חדש
איך נכנס משה בכל עת?
שיבה
משכים קום
לעולם לא אבוד
מחשבה טובה
התקדשות עצמית
לייצר בגדים נקיים משעטנז
האכלת ילד לפני קידוש

אחד הדברים הקשורים לקירוב הגאולה הוא ההתקדשות העצמית – שהאדם מקדש את עצמו יותר ממה שציוותה עליו התורה. למעשה, גם ההתקדשות הזאת נאמרה בתורה, בפרשת קדושים (ויקרא כ,ז): "והתקדִשתם והייתם קדושים". המפרשים (ראו רמב"ן על הפסוק) מסבירים שכוונת הציווי היא: "קדש עצמך במותר לך". כלומר, על האדם לנהוג קדושה ולהגביל את עצמו גם באותם דברים שהתורה התירה לו.

לא דיי בקיום המצוות ככתבן וכלשונן. כשהאדם רואה שליבו מתאווה יתר על המידה לתאוות עולם כלשהן (אף המוּתרות), עליו לעצור את עצמו ולהתאפק מלעשות ולוּ קצת מהן, כדי לקדש את עצמו. חסידים אומרים (היום-יום כ"ה אדר-ב): "מה שאסור – אסור; ומה שמותר – לא צריך".

התעלות נפשית

נשאלת השאלה, לשם מה הדבר נחוץ, וכי לא דיי במצוות הרבות שהתורה עצמה נתנה לנו? מתברר שבציווי "קדש עצמך במותר לך" טמון עניין נשגב ביותר, הקשור בעצם תכליתן של התורה והמצוות. אחת המטרות העיקריות של מצוות התורה היא לזכך ולעדן את נפשו של האדם ולקרבה אל ה'. כשיהודי לומד תורה ומקיים מצוות, הוא מגביר את הכוחות האלוקיים שבנפשו ומתקרב אל הקב"ה. וכאן יש יתרון גדול לעבודת האדם בדרך של "קדש עצמך במותר לך".

כשיהודי מסתפק בקיום המצוות המפורטות בתורה ותו לא, ייתכן שהוא עושה זאת מתוך כפייה, באין ברירה. אולי הוא עצמו אינו רוצה לעשות את הדברים, אך הוא מבין שאי-אפשר להמרות את פי ה', ולכן הוא נאלץ לבטל את רצונותיו מפני רצון ה'. אך כשהוא מקדש את עצמו גם בדברים המותרים – זו הוכחה שהתורה והמצוות אינן נחשבות עול בעיניו, אלא להפך, הוא מזדהה כל-כך עם התורה והמצוות, עד שהוא מחפש גם בדברים המותרים אפשרות להחדיר את אור הקדושה.

לכן דווקא עבודה נפשית זו מביאה את ההתעלות הגבוהה ביותר ואת הזיכוך הנעלה ביותר. כאן אי-אפשר לומר שהיהודי עושה את הדברים באין ברירה. כאן כל מעשיו הם שלו, מרצונו, ובאים מתוכו.

הכנה לגאולה

עבודה זו חשובה מאוד לא רק להזדככות האישית של האדם, אלא גם לקירוב הגאולה. מבואר בתורת החסידות, שכדי לזכות לגאולה השלמה לא דיי בלימוד תורה, בקיום מצוות ובהימנעות מלעבור על מה שאסרה התורה, אלא דרושה העבודה של "קדש עצמך במותר לך". כשהאדם, בבחירתו החופשית, מחליט לשים רסן לתאוותיו הגשמיות ולהגביל את עצמו גם בדברים המותרים, הוא מסיר את 'הערלה הדקה' שעל ליבו, שאותה אין קיום המצוות עצמו יכול להסיר, וזו הכנה לגאולה השלמה.

ההתקדשות העצמית מוכיחה כי הקדושה האלוקית חובקת לא רק את התחומים הקשורים ישירות לענייני תורה ומצוות, אלא את החיים כולם. התקדשות זו מבטאת את האחדות האלוקית של הבריאה כולה ואת ההכרה שאין שום פרט בחיים ובבריאה המנותק מעבודת ה'.

דבר זה קשור במיוחד לגאולה העתידה. אחד החידושים המרכזיים שיתחוללו בביאת המשיח הוא, שאז יתגלה הקב"ה בכל הבריאה כולה. אז ייפקחו עינינו לראות שהקב"ה שוכן לא רק בענייני תורה ומצוות, אלא בכל נקודה של הבריאה. כולנו נחוש ונראה כי "אין עוד מלבדו". ההכנה להתגלות זו היא דווקא ההתקדשות בדברים המותרים. היא מוכיחה שנפשו של האדם התמסרה בפנימיותה לקב"ה, עד שהאדם מכניס את הקדושה גם אל תוך חייו הגשמיים. לכן זו ההכנה להתגלות האחדות האלוקית החובקת-כול, בגאולה האמיתית והשלמה (ראו לקוטי שיחות כרך א, עמ' 256).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)