חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:28 א' בטבת התשפ"ב, 5/12/21
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

איך נכנס משה בכל עת?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1372 - כל המדורים ברצף
המטרה האמיתית של הכפייה
יש חדש
איך נכנס משה בכל עת?
שיבה
משכים קום
לעולם לא אבוד
מחשבה טובה
התקדשות עצמית
לייצר בגדים נקיים משעטנז
האכלת ילד לפני קידוש

הכניסה למשכן ולמקדש הייתה מותרת לכוהנים בלבד. אזהרה מיוחדת ניתנה לכוהנים שלא להיכנס אל קודש הקודשים אלא ביום-הכיפורים. כך הקב"ה מצווה את משה: "דבר אל אהרן אחיך, ואל יבוא בכל עת אל הקודש מבית לפרוכת".

על כך אומרים חז"ל: "אחיך באל יבוא, ואין משה באל יבוא". כלומר, אהרון הוא שהוזהר שלא להיכנס לקודש הקודשים בכל עת, ואילו משה לא הוזהר על כך. ואכן, משה היה נכנס אל קודש הקודשים, כמו שהתורה מספרת שהיה מדבר עם הקב"ה באוהל מועד ושומע את הקול "מבין שני הכרובים" (כלומר, בקודש הקודשים).

משה כוהן היה?

איך היה מותר למשה להיכנס אל המשכן, בשעה שהכניסה מותרת לכוהנים בלבד? בגמרא יש מחלוקת אם משה היה כוהן. דעה אחת אומרת שבתחילה היה כוהן אך כשסירב ללכת למצרים לגאול את ישראל, ניטלה ממנו הכהונה. חכמים סבורים שמשה היה במעמד של כוהן רק בשבעת ימי המילואים. ויש דעה שהוא היה במעמד של כוהן כל ימיו, אבל הכהונה לא הועברה לבניו.

על-פי הדעה האחרונה מתיישבת הקושיה איך היה נכנס למשכן, אך מה ההסבר על-פי הדעות האחרות? וגם לפי הדעה שמשה היה כוהן, נשאלת השאלה מדוע אין אנו מציינים את תוארו זה? הלוא אהרון מכונה 'אהרון הכוהן', ואילו משה מכונה 'משה רבנו' ואין מזכירים את היותו כוהן.

מטרות הכניסה

ההסבר הוא שכניסה למשכן יכולה להיות למען שתי מטרות: האחת, כדי לעבוד את עבודת המשכן; השנייה, כדי לשמוע את דברי ה'. בכניסה למטרה הראשונה יש הגבלות – הכניסה לזרים אסורה בכלל, וגם הכוהנים אינם רשאים להיכנס לקודש הקודשים אלא הכוהן הגדול ביום-הכיפורים. אולם כניסתו של משה לא הייתה לצורך עבודה במשכן, אלא כדי לשמוע את דברי ה', וזה עניין אחר לגמרי.

בכך יוסבר עוד הבדל: בשעה שעבדו במשכן ובמקדש נדרשו הכוהנים ללבוש בגדים מיוחדים, ואילו אצל משה לא מצאנו שלבש בגדים מיוחדים (חוץ משבעת ימי המילואים, שבהם שימש בחלוק לבן). כי כניסתו הייתה כדי לשמוע את דברי ה', ולשם כך אין צורך בבגדים מיוחדים. אדרבה, מופרך לגמרי שבשעה שהקב"ה קורא לו יצטרך תחילה להחליף את בגדיו ורק אחר-כך להיכנס אל אוהל מועד!

למעלה מכהונה

נמצא שכניסתו של משה למשכן הייתה בדרגה עליונה מהכניסה למשכן לצורך עבודה. לכן לא היו בה כל ההגבלות שחלות על עבודת המקדש. הוא היה רשאי להיכנס בכל עת, לא נזקק לבגדים מיוחדים, ואף היה יכול להיכנס אל קודש הקודשים, כלשון המדרש: "כל זמן שירצה נכנס ועומד בין שני הכרובים ורוח-הקודש לובשתו ונבואה שורה עליו".

לכן גם תוארו של משה הוא 'רבנו' ולא 'הכוהן', כי התואר 'רבנו' מתאר את היותו מקבל התורה מפי הקב"ה ומלמד התורה לעם-ישראל, ותואר זה נעלה מתואר הכהונה, וכולל גם אותה בתוכו.

(התוועדויות תשמ"ז, כרך ג, עמ' 220)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)