חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הגוף – מציאות נצחית
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1345 - כל המדורים ברצף
הבריאה שקבעה את הערכים
חדש על המדף
הגוף – מציאות נצחית
שבת בראשית
העולם עומד
ראשית היום
מקור הברכה
חזרה לגן-העדן
מי כתב את ההוראות
שבת מברכים

בעקבות חטא עץ הדעת נגזרה מיתה על האדם – "כי עפר אתה ואל עפר תשוב". כל אדם ימות בבוא זמנו, וגופו ישוב להיות עפר. דבר זה מעורר שאלה: הלוא הקב"ה הוריד את נשמותינו לעולם הזה כדי לזכך את הגוף על-ידי קיום התורה והמצוות. מהי אפוא התכלית אם לאחר כל העבודה האדם מת וגופו חוזר לעפרו?

יתרה מזו, שיבת הגוף לעפרו אינה דבר שנתחדש בו, אלא היא מובנית בעצם הווייתו, כלשון הפסוק "כי עפר אתה ואל עפר תשוב". הוא שב אל העפר מפני שנוצר מן העפר. נמצא אפוא שחיי הגוף אינם דבר אמיתי גם בשעה שהוא חי, שהלוא 'שינוי החוזר לברייתו אינו נחשב שינוי', ומכיוון שהאדם היה עפר ויחזור להיות עפר, הרי השינוי שחל בהיותו חי אינו דבר אמיתי, ואם-כן גם עבודת התורה והמצוות אינה אמיתית חס-ושלום?!

שינוי חיצוני

התשובה היא שבאמת המצב הפוך לחלוטין. כאשר העולם נברא היה עיקרה של השכינה כאן למטה. הקב"ה ברא את העולם הגשמי כדי שדווקא הוא יהיה 'דירה' לו יתברך. גם הבחירה של הקב"ה בעם-ישראל – "ובנו בחרת מכל עם ולשון" – היא בגוף הגשמי של היהודי.

לכן קיומו של הגוף הוא דבר אמיתי ונצחי, והשינוי שחל בו, שבשלב מסויים הגוף מת – הוא הדבר הזמני והחיצוני. המוות נגרם מדבר חיצוני, מחטא עץ-הדעת, שגרם ירידה רוחנית והביא לידי סילוק השכינה מהעולם התחתון. אבל מעשי בני-אדם אינם יכולים לשנות חלילה את בחירתו של הקב"ה, ולכן כל מה שנגרם בעקבות החטא הוא דבר זמני, ובסופו של דבר רצונו של הקב"ה יתמלא במלואו.

עצמיות הגוף

לכן 'עצם הלוז', שלא נהנתה מעץ הדעת, אינה שבה לעפרה, אלא היא נשארת קיימת לעולם, וממנה ייבנה הגוף מחדש בתחיית המתים. 'עצם הלוז' מייצגת את עצמיות הגוף, כפי שנברא על-ידי הקב"ה, כדי שיהיה קיים קיום נצחי, ולכן אין היא מתכלה ונפסדת.

נמצא אפוא שדווקא המוות הוא השינוי, וזה 'שינוי החוזר לברייתו', שהלוא הגוף ישוב ויחיה בתחיית המתים. לכן הגוף הוא מציאות אמיתית ונצחית, וגם הזיכוך שנוצר בגוף על-ידי עבודת התורה והמצוות הוא נצחי וקיים לעולם.

אין לדחות

כשיהודי חי בעולם הזה ועוסק בזיכוך הגוף על-ידי לימוד התורה וקיום המצוות הוא יוצר דבר קבוע ונצחי, וגם המוות אינו יכול לפגוע בפעולתו של היהודי. לכן חשוב לנצל כל רגע להפצת התורה והמצוות ולהפצת מעיינות החסידות בכל מקום. לכל אדם נקבע מה הוא נדרש לפעול ואיזה חלק בעולם הוא צריך לברר ולזכך, ואם הוא מתרשל בעבודתו או דוחה את הפעולה, הוא עלול חלילה להפסיד.

יש לפעול בשמחה ובזריזות, ולהכין את העולם לקיום הייעוד "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", בקרוב ממש.

(לקוטי שיחות כרך ו, עמ' 83)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)