חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:40 י' בתמוז התש"פ, 2/7/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לזכור שיש הסתר
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1342 - כל המדורים ברצף
להיות אדם טוב ויהודי טוב
יש חדש
לזכור שיש הסתר
יום הכיפורים
במקום סיגופים
דבר בשם אומרו
מלחמת נפש
גילוי ה'יחידה'
התקיעה שניצחה את הבריטים
לבקש סליחה

פעמים הקב"ה מסתיר את פניו מהאדם, עד שנוצרת בליבו תחושה שהוא עזוב ונטוש. מטרת ההסתר היא לעורר את האדם לשוב אל הבורא, בדוגמת אב המסתיר את עצמו מבנו, כדי לעורר את הבן לחפש את אביו.

הסתר זה אינו אמיתי, כי אין כאן מצב שהקב"ה באמת מסתיר את פניו חס-ושלום, אלא הוא יוצר תחושה כזאת אצל האדם, כדי שיתעורר בצימאון לשוב אל הקב"ה. להפך, מכיוון שמטרת ההסתר היא לעורר קשר עמוק יותר עם הקב"ה, נמצא שמהותו הפנימית של ההסתר היא גילוי, ואף גילוי נעלה יותר.

ההסתר עצמו מוסתר

אך לעיתים נוצר הסתר כפול – ההסתר עצמו מוסתר. האדם אינו מרגיש כלל את ההסתר, ונדמה לו שהמצב הזה טבעי ותקין. הבן אינו מרגיש כלל בחסרונו של האב, ואינו מחפש אחריו. הסתר מסוג זה מרומז בפסוק בפרשתנו: "ואנכי הסתר אסתיר פניי". כאן מוזכר הסתר כפול – ההסתר עצמו מוסתר.

מצב דומה מצאנו בעבד עברי. מטבע הדברים, העבד שואף להיות אדם חופשי, ולכן התורה קוצבת את שנות העבדות וקובעת שאחרי שש שנים "יֵצא לחופשי". אך ייתכן שהעבד יאמר: "אהבתי את אדוני... לא אצא חופשי" – הוא מתאהב בחיי העבדות ואינו רוצה לצאת לחירות. ההסתר נהפך אצלו למציאות הטבעית.

לא מציאות טבעית

על כך אומרים לעבד שמצב כזה מנוגד ל"אוזן ששמעה על הר-סיני" – זה ההפך מכל עניינו של מתן-התורה. התורה ניתנה דווקא במקום ש"יצר הרע יש ביניכם", מקום שיש הסתר האור האלוקי, כדי שיהודי יתגבר על ההסתר ויגלה את האור האלוקי. ההסתר אינו המצב הטבעי, אלא זו מציאות זמנית, עד בוא עת הגילוי.

כשם שעבד משתחרר בתום שש שנות עבודה, כך ההסתר יכול להתקיים רק בששת אלפי השנים של קיום העולם הנוכחי, ואילו 'בשביעית', באלף השביעי, שהוא כנגד יום השבת – יאיר האור האלוקי בגלוי. נמצא אפוא שמצב ההסתר אינו המציאות האמיתית, ויהודי צריך לדעת שיש הסתר ולשאוף לביטולו.

לפחות שתהיה 'שמיעה'

לכן רוצעים את אוזנו של העבד, כדי להבהיר לו שגם אם יש הסתר שאינו מאפשר ראייה של האור האלוקי, כמו שנאמר "אותותינו לא ראינו", בכל-זאת נדרש ממנו שלפחות תהיה לו שמיעה. גם כשהאדם אינו רואה דבר-מה, לפחות הוא יכול לשמוע על קיומו ולדעת בשכלו מהי המציאות האמיתית.

יהודי נדרש לדעת שההסתר אינו המציאות האמיתית, אלא כל מטרתו להביא לידי גילוי אור אלוקי גדול יותר. אמנם הקב"ה ברא עולם שבו "אין סומכין על הנס" ושהדברים צריכים להיעשות בדרכי הטבע, המעלימות את האור האלוקי, אבל בכל הקשור לענייני התורה והמצוות ולעבודת הבורא – אין שום הסתר. על-ידי ידיעה זו מבטלים את ההסתר וזוכים ל"יום שכולו שבת לחיי העולמים", הגאולה האמיתית והשלמה בקרוב ממש.

(תורת מנחם כרך לט, עמ' 112)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)