חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:29 כ"ד בכסליו התשפ"ד, 7/12/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ביכורים
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1340 - כל המדורים ברצף
מה באמת העיקר בחיים?
יש חדש
ידיעה ודאית ש"תבוא אל הארץ"
ביכורים
לשוב מתוך רווחה
איפה לחפש
זעקת הסליחות
שאי סביב עינייך
רק ביקשו ממנו להיות 'עשירי'
י''ג מידות ביחיד

השפע מהקב"ה

"ולקחת מראשית כל פרי האדמה אשר תביא מארצך, אשר ה' אלוקיך נותן לך" (דברים כו,ב). עניינה של מצוות הביכורים להוציא מליבך שהשפע הוא פרי "ארצך" ולהביאך לידי הכרה "אשר ה' אלוקיך נותן לך".

(עקדה)

ביכורים ומידות הרחמים

בפרשת ביכורים נזכר י"ג פעמים שם ה', כנגד י"ג מידות הרחמים. ואילו בפרשת י"ג מידות הרחמים (שמות לד) הזהיר על מצוות הביכורים: "ראשית ביכורי אדמתך תביא בית ה' אלוקיך".

(משך חכמה)

כיצד מפרישים

כיצד מפרישין את הביכורים? יורד אדם לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה, אשכול שביכר, רימון שביכר, קושרו בגמי ואומר: הרי אלו ביכורים.

(ביכורים ג,א)

ילדים כביכורים

הקב"ה נכנס לכרם עם ישראל ורואה תאנה שביכרה – ילד או ילדה שנכנסו לגיל מצוות, "אומר הרי אלו ביכורים", הוא מצווה ורוצה שיחנכו ילד זה לתורה ולמצוות, שיביאוהו לבית-המקדש.

(לקוטי שיחות)

לחסום ב'גמי'

אדם שיורד לתוך שדהו ורואה תאנה שביכרה ונפשו חומדת לאוכלה ותאוותו יוקדת בקרבו, יכרוך עליה גמי, יחסום את תאוותו ויסגור בעדה, כדי לזכך את חומריותו.

(רבי אלימלך מליזנסק)

לא לבטל

פירות ביכורים לא הוקרבו על גבי המזבח, אלא ניתנו לכוהן לאכילה. ללמדך שתפקידו של האדם אינו לבטל את הגשמיות, אלא להחדיר לתוכו קדושה, כמו שהוא בגשמיותו.

(לקוטי שיחות)

להחדיר קדושה

זהו שנאמר "ולקחת מראשית כל פרי האדמה" ולא כל ראשית (כפירוש רש"י). כלומר, האדם רשאי להשאיר לעצמו פירות בכלל וגם פירות מובחרים, שהם בבחינת 'ראשית', אלא שעליו להחדיר בהם קדושה, שיהיה ניכר שמפירות אלו הרימו ביכורים.

(הרבי מליובאוויטש)

גבורה שמתמתקת

"השקיפה ממעון קדשך מן השמים וברך את עמך את ישראל" (דברים כו,טו). נאמר על כך בתלמוד הירושלמי (מעשר שני): "כמה גדול כוחן של עושי מצווה, שכל השקפה שבתורה ארורה, וזה בלשון ברכה". קללה שנהפכת לברכה גדולה מברכה סתם, כי כאשר הגבורה נמתקת ונהפכת לחסד, נמשך החסד באופן של גבורה, בהתגברות ובחוזק רב.

(אור התורה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)