חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:04 זריחה: 6:47 י"ח בתשרי התש"פ, 17/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בין המצרים
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1332 - כל המדורים ברצף
השתלבות רק מתוך הידברות
יש חדש
נקודת האחדות שבתוך הפרטים
בין המצרים
יש תקווה
חייבים גאולה
ניצחון במחנה
אבל של כיסופים
הנשיא פוטין ובניין המקדש
דיני 'תשעת הימים'

להיות ראויים למקדש

"מקדש שני מפני מה חרב? מפני שנאת חינם" (יומא ט). בית-המקדש היה מאחד ומלכד את עם-ישראל, ולכן נאסר להקריב בבמות, שהיו מרבות פילוג ופירוד בישראל. אך מכיוון שהייתה בהם שנאת חינם, לא היו ראויים למקדש שהוא סמל לאחדות ישראל.

(המהר"ל)

לשוב בשלום

התיקון לחטא זה הוא הגברת אהבה ורֵעות בישראל, ובזכותה יהיה קיבוץ הגלויות, "ושבו בנים לגבולם". יש לזה רמז בפסוק (בראשית כח,כא) "ושבתי בשלום אל בית אבי": כאשר "ושבתי בשלום", כשנשוב לדרך השלום, שהיא ההפך משנאת חינם, נזכה לשוב "אל בית אבי", אל ארץ האבות.

(תולדות יעקב יוסף)

מוצאים סיבות

הבית השני נחרב בגלל שנאת חינם. עוון זה אינו נחשב רע כל-כך בעיני הבריות, מפני שנדמה לאדם שהוא שונא את חברו בדין. לכן גלות זו, שהיא לצורך תיקון עוון זה, נמשכת זמן רב, כי הבירור של הפסולת הדקה מצריך זמן רב יותר מבירור הפסולת הגסה, שניכר לכול כי פסולת היא.

(לקוטי תורה)

לא להמתין להזמנה

"אקמצא ובר-קמצא חרוב ירושלים" (גיטין נז). במה חטא קמצא, והלוא לא נכח כלל בסעודה? אלא אוהב נאמן צריך לבוא מעצמו לשמחת חברו, ולא להמתין להזמנה. קמצא לא נהג כך, אלא המתין להזמנה, ומזה נוצרה התסבוכת. לכן גם לו חלק בחורבן.

(רבי יצחק מוורקי)

ירושלים חיה וקיימת

"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" (תענית ל). חז"ל (פסחים כד), אמרו שגזֵרה על המת שישתכח מן הלב. מי שמתאבל על ירושלים מוכיח שירושלים חיה וקיימת, שאילולא כן כבר הייתה נשכחת. לכן הוא זוכה ורואה בתקומתה ובשמחתה.

(רבי חיים מוולוז'ין)

לצורך הקביעות

ימי בין המצרים הם שלושה שבועות. המספר שלושה מורה על קביעות וחזקה. יש כאן רמז כי הכוונה הפנימית של החורבן והגלות היא המעלה והיתרון של בית-המקדש השלישי, הקבוע והנצחי, ועל-כן זו ירידה לצורך עלייה.

(הרבי מליובאוויטש)

גאולה מתוך הצרה

הגאולה באה מתוך הצרה, כפי שנאמר (ישעיה נט,יט-כ), "כי יבוא כנהר צר... ובא לציון גואל". לכן בסדר תפילת שחרית אומרים "יענך ה' ביום צרה" ולאחר מכן "ובא לציון גואל".

(אור התורה)

מציאות לא-אמיתית

אמרו חז"ל (סוכה נב,ב): ארבעה דברים הקב"ה מתחרט עליהם שבראם, ואחד מהם הוא הגלות. הטעם שחז"ל הודיעו לנו זאת הוא כדי שלא נשלים עם הגלות, אלא נזכור שהגלות היא דבר לא-רצוי ולא-טבעי, וכמו-כן שלא נתרשם מחושך הגלות ולא נתייאש חלילה, שכן יודעים אנו כי הגלות אינה מציאות אמיתית וסופה להתבטל.

(לקוטי שיחות)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)