חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:49 זריחה: 5:43 י"ז בתמוז התש"פ, 9/7/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כיבוד אב ואם
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1310 - כל המדורים ברצף
אירוע בלתי-ניתן לערעור
יש חדש
התשובה למלאכים
כיבוד אב ואם
איום לא מפחיד
הרגשת הקדושה
הסידור של האם
תורה לעתיד לבוא
איתמר, שנה אחרי: הכאב והצמיחה
כיבוד אב ואם

הקב"ה שותף

"כבד את אביך ואת אִמך למען יאריכון ימיך" (שמות כ,יב). תנו רבנן: שלושה שותפים הם באדם, הקב"ה אביו ואימו. בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אימו, אומר הקב"ה: מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכיבדוני. בזמן שאדם מצער את אביו ואת אימו, אומר הקב"ה: יפה עשיתי שלא דרתי ביניהם, שאלמלא דרתי ביניהם – ציערוני.

(ילקוט שמעוני)

כבוד ומורא

תנו רבנן: איזהו מורא ואיזהו כבוד? "מורא" – לא עומד במקומו ולא יושב במקומו ולא סותר את דבריו ולא מכריעו. "כבוד" – מאכיל ומשקה, מלביש ומנעיל, מכניס ומוציא.

(קידושין לא,ב)

בעלי בחירה

אף-על-פי שעיקר ההולדה תלויה בברכתו של הקב"ה, יש לראות בהורים שותפים לקב"ה בהולדת הבן, משום שהם בעלי רצון ובחירה. לכן התורה ציוותה את האדם לכבדם, כי הם סיבת היותו בעולם.

(ספר המאמרים תשי"א) 

אריכות ימים אמיתית

"אריכות ימים" אינה סתם אריכות שנים, כי יש אדם שחי שנים רבות, אבל ימיו עוברים וחולפים ולא נשאר מהם מאומה בדברי הנצח של עם-ישראל – תורה, יראת-שמים ומידות טובות, שנזכרים לדורי-דורות. אריכות ימים היא כאשר נוסף על אריכות השנים, כל יום בחיי האדם מלא תורה ועבודה.

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

על-אף האזהרות

שלוש פעמים התורה מזהירה על כיבוד אב ואם, ואילו על כיבוד בן אין אפילו אזהרה אחת. ואף-על-פי-כן כל ההורים מוסרים את נפשם בעבור בניהם, ואילו בן שמוסר את נפשו למען הוריו – אין זה מצוי כל-כך.

(מאוצרנו הישן)

כשהבנים נעשים הורים

"וראה בנים לבניך שלום על ישראל" (תהילים קכח). דרכם של בנים שהם מלאי טענות כלפי ההורים, על שאין הם דואגים להם, ושאין הם נותנים להם די צורכם. אבל כשהם מגיעים לשלב של "ראה בנים לבניך" – כשהם עצמם נעשים הורים, והם שומעים מפי בניהם אותן טענות, כי-אז "שלום על ישראל" – הם מתחילים לנהוג בנועם, ואין להם עוד טענות אל הוריהם.

(עלי זית)

אסור לדון

אב ובנו באו להתדיין אצל הדיין רבי יצחק פייגנבוים. בשעת הדיון נהג הבן בגסות רבה, ולא פסק מלבזות את אביו. קפץ רבי יצחק ממקומו נרגז ונרעש והודיע כי הוא פוסל את עצמו מלדון בדין זה, כי לאחר שראה את דרך התנהגותו של הבן כלפי אביו, הוא חש שנהפך להיות שונאו, ושונא אסור לו לדון בדין זה.

יותר מכבוד שמים

רבי שמעון בן-יוחאי אומר, גדול כיבוד אב ואם שהעדיפו הקב"ה יותר מכבודו. שבכבוד הקב"ה נאמר (משלי,ג) "כבד את ה' מהונך" – אם יש לך, אתה חייב; ואם לאו, אתה פטור. אבל בכבוד אב ואם נאמר "כבד את אביך ואת אמך", ואפילו אתה מחזר על הפתחים.

(ירושלמי פאה)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)