חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

משה מחבר את נשמות ישראל
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
נושאים נוספים
שיחת השבוע גליון 1258 - כל המדורים ברצף
טהרנות שעולה על גדותיה
יש חדש
משה מחבר את נשמות ישראל
כתית למאור
כיצד מתפללים
קשר לכלל-ישראל
צדיקים במיתתם
משה ואהרון יקומו
אלף מקומות, עשרה מתפללים
שימוש בכלי לא-טבול

בדרך-כלל, כשהקב"ה מורה למשה רבנו למסור את הוראותיו אל בני-ישראל, הלשון הוא "צו את בני-ישראל". אולם בתחילת פרשתנו נאמר: "ואתה תצווה". גם תוכן הציווי דורש הסבר. מדובר כאן על הדלקת המנורה, פעולה שנעשית על-ידי אהרון. אולם הקב"ה אומר למשה: "ויקחו אליך שמן זית זך". מדוע צריך להביא את השמן אל משה?!

הנביא ממשיל את עם-ישראל למנורה. הדלקת המנורה מסמלת אפוא את הצתת אור הנשמה בעם-ישראל. פעולת ההדלקה נעשית על-ידי אהרון, אך הבסיס להדלקת אור הנשמה נעשֶה על-ידי משה רבנו. זו משמעות הציווי: "ואתה תצווה". המילה 'תצווה' יש בה גם משמעות של 'צוותא', חיבור. "אתה תצווה" משמעותו: אתה תחבר ותקשר את כל היהודים עם הקב"ה.

רועה האמונה

אכן, זה תפקידו של משה רבנו. הזוהר מכנה את משה 'רעיא מהימנא', ויש בזה שני פירושים: פירוש אחד, שהוא רועה נאמן; ופירוש שני, שהוא רועה האמונה. כלומר, הוא מחדיר בעם-ישראל את האמונה בה', שהיא תהיה אמונה פנימית וחזקה.

האמונה קיימת בנפשו של כל יהודי מעצם היותו בן אברהם יצחק ויעקב, אולם האמונה יכולה להיות מופשטת ומנותקת מחיי המעשה. בתוך ליבו האדם מאמין בה', אך אין הוא מרגיש סתירה לנהוג בחיי היום-יום כפי העולה על רוחו. בגמרא מודגם מצב זה בדמות גנב המתפלל אל ה' שיסייע לו בגנֵבתו. לכן יש צורך להחדיר את האמונה לתוך כל רובדי הנפש.

תוספת אור במשה

פעולתו של משה בהחדרת האמונה בעם-ישראל נרמזת במילים "ואתה תצווה", אך בהמשך לכך נאמר: "ויקחו אליך". המשמעות הרוחנית של הדברים היא, שבני-ישראל מביאים את האור אל משה. כלומר, על-יד פעולתו של משה בהחדרת האמונה לנפשות העם, משה רבנו עצמו מתעלה ומקבל תוספת אור.

אולם כדי שיופק השמן שממנו בא האור יש צורך שיהיה "כתית למאור". כלומר, בני-ישראל צריכים להרגיש את עצמם כתותים ושבורים, ועל-ידי תחושת שיברון-הלב מגיעים אל המאור עצמו.

מתוך השיברון

תחושה זו קיימת ביתר שאת בתקופת הגלות. הצרות והרדיפות שבתקופה זו מביאות לידי שיברון-לב אצל כל יהודי, ודווקא ה'כתית' הזה הופך אותו לכלי לאור הגדול. וגם בתקופה שאין בה רדיפות, הרי עצם העובדה שעדיין שרויים בגלות והאמת האלוקית אינה מאירה בעולם גורמת ליהודי להיות שבור ורצוץ, ועל-ידי כך הוא בא אל ה'מאור'.

זה הכוח המיוחד של משה רבנו וממשיכיו שבכל דור ודור, שהם מחזקים את האמונה של יהודים, ומביאים לידי גילוי את הקשר העמוק והעצמותי של כל יהודי עם הקב"ה. וזה נותן את הכוח שבקרוב ממש נזכה לקחת את השמן כפשוטו, להדלקת המנורה בבית-המקדש השלישי, בגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו.

(ספר המאמרים מלוקט החדש כרך ג, עמ' לד)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)