חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:39 זריחה: 6:12 י"ט בחשון התש"פ, 17/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לחתור לפסגת השלמות
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1257 - כל המדורים ברצף
הסכם על כרעי תרנגולת
יש חדש
לחתור לפסגת השלמות
המשכן
צדקה בכבוד
בזכות השמחה
סופו של נוכל
המשכן שנגנז
האדם שיצא מבור המוות
שני אדרים

את המשכן ציווה הקב"ה לבנות מ"עצי שיטים". אך מניין השיגו בני-ישראל עצי שיטים במדבר? חז"ל אומרים שיעקב אבינו צפה ברוח-הקודש שעתידים בני-ישראל לבנות משכן במדבר, והביא שתילי ארזים למצרים ונטעם, וציווה את בניו ליטול אותם עמם בצאתם ממצרים.

אמנם היציאה ממצרים הייתה כעבור מאתיים ועשר שנים מירידת יעקב למצרים, אבל כבר בירידה למצרים החלו ההכנות לבניית המשכן. כלומר, כבר בשלב הירידה לגלות החלה ההכנה לגאולה ולהשראת השכינה שתהיה אחר-כך במשכן.

הכנות במצרים

בני-ישראל נהגו אף הם כך. עוד בהיותם במצרים הלכו לשאול משכניהם המצרים כלי כסף וכלי זהב, כדי שתתקיים הבטחתו של הקב"ה לאברהם אבינו שבניו "יֵצאו ברכוש גדול", ומה'רכוש גדול' הזה שהוציאו ממצרים היה להם שפע של כסף וזהב בעבור נדבות המשכן.

הפעולות האלה שעשו יעקב ובני-ישראל דומות לפעולות הגשמיות שנצטווּ נביאים לעשות, כדי להבטיח את קיומה הממשי של הנבואה. מצאנו בכמה וכמה נבואות שהקב"ה ציווה את הנביא לעשות פעולה גשמית, כדי שהנבואה אכן תתקיים בפועל בעולם הזה הגשמי. גם הבאת הארזים על-ידי יעקב אבינו ובקשת הכסף והזהב על-ידי בני-ישראל במצרים היו פעולות גשמיות שהבטיחו כי אכן המשכן ייבנה בפועל.

תפילתו של עשיר

לכאורה, כששרויים בגלות מצרים ונאנחים מעבודת-פרך דיי לשאוף להיגאל מהעבדות ולצאת לחירות. אולם בני-ישראל הוכיחו שאין להסתפק בעצם היציאה לחירות, אלא כבר בתוך הגלות עושים הכנות לקראת השלב העליון של בניית המשכן והשראת השכינה בתוך עם-ישראל.

דבר דומה מצאנו במדרש בעניין ההבדל בין תפילתו של עני לתפילתו של עשיר. העני מבקש שיהיה לו לחם לאכול ובגד ללבוש, ואילו העשיר מבקש: "מדינה פלונית שהיא חרֵבה, והיא שלך; גזור שתיבנה". הוא דואג שהמדינה השרויה במצב של חורבן תבוא לכלל תכלית השלמות, עד לבניין עדי-עד.

אט-אט עד השלב העליון

מכאן אנו למדים שגם כשהאדם עומד בתחילת הדרך, והוא רק מתחיל להתעלות בעבודת הבורא, כבר אז עליו לשאוף להגיע אל הפסגה, והוא צריך להחליט כבר בתחילת הדרך שרצונו להגיע אל השלב העליון ביותר.

גם כשפועלים עם יהודי שני אפשר לחשוב שדיי לפעול עליו שתתחזק אמונתו או שיקיים מצווה אחת. אמנם בפועל הוא אכן צריך להתקדם אט-אט, שלב אחר שלב, אבל יש להודיע לו שהתכלית היא שיבוא בסופו של דבר לידי קיום כל התורה ומצוותיה, עד לתכלית השלמות. וזו גם צריכה להיות שאיפתנו הכללית – לא להסתפק בשלמות חלקית, אלא בשלמות הגדולה ביותר של בניין בית-המקדש השלישי, בגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו.

(תורת מנחם  כרך לט, עמ' 261)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)