חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יעקב ועשיו
מן המעין


מאת: הרב אליעזר ברוד
נושאים נוספים
שיחת השבוע גליון 1244 - כל המדורים ברצף
תפיסת השליחות פירושה: 'הנני'
יש חדש
להיות שליח ולא רק עבד
יעקב ועשיו
ציד בפיו
ביקור מכריע
'רחובות' לעתיד
עומדים מוכנים
החנות השתנתה וגם המוכר
תאריך 'חדש'

מלחמה מהרחם

"ויתרוצצו הבנים בקרבה" (בראשית כה,כה). מאז אין שלום בין יעקב לשיו. כבר ברחם אימם התנגשו זה בזה ופרצה ביניהם המלחמה הראשונה. מאז לא פסקה והרי היא נמשכת עד עצם היום הזה.

(באר יצחק)

התרוצצות

כשהייתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר – יעקב היה רץ ומפרכס לצאת. עוברת על פתחי עבודה זרה – עשיו מפרכס לצאת.

(רש"י)

להתרחק מעשיו

למה יעקב פרכס כל-כך לצאת בעברו על פתחי תורה, והלא חז"ל אומרים שכאשר הוולד מצוי במעי אימו מלאך מלמדו תורה, וכי יש מלמד שהוא טוב ממלאך? אלא כשנמצאים בחברתו של עשיו, אף הלימוד מפי מלאך בחזקת סכנה הוא.

(רבי בונם מפשיסחה)

תלוי באם

הכול תלוי באם, עם מי היא מתחברת ובאיזו סביבה היא מבלה. אם חברתה היא חברת אנשי שם ועבר, כי-אז "יעקב מפרכס לצאת", והיא יכולה לצפות שתלד בן כמו יעקב; אך אם היא נכנסת ובאה בבתי עבודה-זרה – עלול לצאת ממנה עשיו.

(גחלי אש)

מטרת הירידה

"ויצא הראשון... ויקרא שמו עשיו, ואחרי-כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשיו, ויקרא שמו יעקב" (בראשית כה,כה-כו). עשיו מסמל את הנפש הבהמית ואת יצר הרע, ולכן יצא ראשון, כי יצר הרע קיים באדם לפני יצר הטוב. יעקב מסמל את הנפש האלוקית ואת יצר הטוב, ועליו נאמר: "וידו אוחזת בעקב עשיו" – כי ירידת הנפש האלוקית למטה היא כדי לתקן את הגוף ואת הנפש הבהמית.

(לקוטי שיחות) 

התחזקות פועלת חלישות

"ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר" (בראשית כה,כג). אומר רש"י: "כשזה קם זה נופל". יעקב מסמל את הנפש האלוקית ועשיו את הנפש הבהמית. זהו "כשזה קם זה נופל" – כשהנפש האלוקית מתחזקת בלימוד התורה, הדבר גורם חלישות כללית בנפש הבהמית.

(ספר המאמרים קונטרסים)

שני קווים

"ויהי עשיו איש יודע ציד איש שדה, ויעקב איש תם יושב אוהלים" (בראשית כה,כז). יעקב ועשיו, כפי שהם בקדושה, בעבודת הבורא, מסמלים שני קווים: יעקב הוא 'יושב אוהלים' – העבודה של לימוד התורה וקיום המצוות. לעומתו, עשיו הוא "איש יודע ציד איש שדה" – זו העבודה של "כל מעשיך יהיו לשם שמים". האדם 'צד' את ענייני העולם והופך אותם לקדושה.

(הרבי מליובאוויטש)

נזקק לעזר

"ועשה לי מטעמים... בעבור תברכך נפשי" (בראשית כז,ד). מדוע רצה יצחק לברך את עשיו ולא את יעקב? אלא שיעקב היה "איש תם יושב אוהלים", וממילא הוא רחוק מן הרע. לכן לא היה זקוק לברכה מיוחדת. אבל עשיו, שהוא "איש שדה", עלול ליפול אל תוך הרע, והוא זקוק לעזר ולסיוע מיוחדים.

(אור התורה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)