חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שליטה במוח, השתדלות בלב
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע גליון 1229 - כל המדורים ברצף
עם אחד, גיור אחד
יש חדש
שליטה במוח, השתדלות בלב
אכילת המן
ונשמרתם לנפשותיכם
ממצולות הנהר
נחמו נחמו עמי
המוכיח נפגם
'שר האוצר' של צפת
בין בשר לחלב

בפרשתנו מוזכרת מצוות הנחת התפילין. למעשה, תפילין של יד ותפילין של ראש הן שתי מצוות נפרדות: "וקשרתם לאות על ידך" - אלו תפילין של יד, "והיו לטוטפות בין עיניך" – אלו תפילין של ראש.

על-פי סדר הדברים בפסוק נקבע גם סדר הנחת התפילין. תחילה מניחים את התפילין של יד ואחר-כך תפילין של ראש, כדברי הגמרא: "כשהוא מניח, מניח תחילה של יד, ואחר-כך מניח של ראש".

שינוי הסדר

אולם הרמב"ם אינו נוקט את הסדר שכתוב בתורה ואת סדר הנחת התפילין, אלא הוא מקדים את התפילין של ראש לתפילין של יד. הרמב"ם עקבי בעניין זה בהלכות רבות – בכתיבת התפילין, בעשיית הבתים, באורך הרצועות, בקשירתן ואפילו בהנחתן ובברכה עליהן.

ההסבר לכך טמון בהבדל מהותי בין גדר המצווה בתפילין של יד לתפילין של ראש. בתפילין של יד המצווה היא פעולת ההנחה או הקשירה, כלשון הפסוק "וקשרתם"; ואילו בתפילין של ראש המצווה היא עצם המצב שהתפילין מונחות על הראש, ככתוב: "והיו לטוטפות".

גדרי המצווה

הבדל זה בא לידי ביטוי בדיוק לשונו של הרמב"ם. כשהוא מדבר על תפילין של ראש הוא כותב שהמצווה היא "להיות תפילין על הראש". כלומר, המצווה היא שהתפילין יהיו מונחות על הראש. לעומת זה, בתפילין של יד הוא מדייק לכתוב שהמצווה היא "לקשרם על היד". כלומר, פעולת הקשירה.

לכן התפילין של ראש והתפילין של יד נמנות כשתי מצוות נפרדות, כי לכל אחת ואחת מהן גדר אחר: קיום מצוות תפילין של יד נעשה רק ברגע שבו קושרים אותן על היד, ואילו בתפילין של ראש האדם מקיים את המצווה בכל רגע ורגע שהתפילין מונחות על ראשו, כי עצם העובדה שהתפילין מונחות על הראש היא גדר המצווה.

מוח ולב

ההבדל הזה בין התפילין של ראש לתפילין של יד תואם את המשמעות הפנימית של המצווה. תפילין של יד מניחים על הזרוע, כנגד הלב, כדי לשעבד לקב"ה את הלב, ואילו תפילין של ראש מניחים על הראש, כנגד המוח, כדי לשעבד לקב"ה את המוח. על המוח יכולה להיות לנו שליטה מתמדת, ולכן תפילין של ראש היא מצווה תמידית, ואילו על הלב אין לנו שליטה כזאת, ולכן המצווה היא להניח את התפילין, היינו, לנסות לפעול ולהשפיע על הלב.

מוחו של אדם נתון לשליטתו. האדם מחליט מה לחשוב ובמה להרהר. לעומת זה, הלב אינו ברשותו. הלב עלול להתאוות לדברים שהאדם אינו רוצה בהם, ואין בכוחו למנוע מהלב להשתוקק ולהתאוות. לכן האדם נדרש לשלוט במחשבותיו, לחשוב את הראוי לחשוב ולא לחשוב מה שאסור לחשוב. אבל בכל הקשור ללב – הוא נדרש להיאבק ולהשתדל, אבל אין ביטחון שישלוט בלב. וזה גם ההבדל בין תפילין של ראש לתפילין של יד.

(לקוטי שיחות כרך לט, עמ' 22)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)