חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:01 זריחה: 6:50 כ"ב בתשרי התש"פ, 21/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מרור וחרוסת בפסח
בירורי הלכה ומנהג

נושאים נוספים
התקשרות גליון 817 - כל המדורים ברצף
הנשיא מאחד הכול להפצת היהדות והמעיינות
היסח הדעת מזולת הגאולה
פרשת ויקרא
פרק ק"ט בתהילים
מרור וחרוסת בפסח
30 יום לפני הפסח
הלכות ומנהגי חב"ד

אכילת מרור וחרוסת בסעודת ליל א' דפסח – בחו"ל

ב'הגדה עם לקוטי טעמים ומנהגים' (בקטע "שולחן עורך", ובספר המנהגים עמוד 37) נכתב "התחל מבוקר ערב פסח עד אחרי 'כורך' של סדר השני, אין אוכלין מכל המינים הנכנסים בחרוסת ומרור".

מפשטות הלשון משמע, שגם אחר אכילת 'כורך' של ליל א' בחוץ-לארץ אין לאכול עוד מרור וחרוסת נוסף על מה שכבר אכלו לשם קיום המצווה (ואולי זה הטעם שהדבר נכתב בקטע של 'שולחן עורך', ללמד שאין לאכול עוד מרור וחרוסת עד לאחרי 'כורך' של סדר השני).

אלא שצריך עיון מדוע אין לאכול חרוסת ומרור ב'שולחן עורך' של סדר א' עד למחרת, והרי כשם שלגבי סדר א' האיסור מתחיל מבוקר ערב פסח ולא מהלילה שלפניו, כן צריך להיות גם לגבי סדר ב', שהאיסור יתחיל רק מיום א' של פסח בבוקר, ויהיה מותר לאכול זאת ב'שולחן עורך' בליל א'.

וכך נראה גם ממה שכתב בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן (סי' תע"א סע' י"א) "יש נוהגים שלא לאכול מרור בערב פסח כדי שיאכלנו בלילה לתיאבון וכן שלא לאכול ביום ראשון של פסח כדי לאכול בליל שני לתיאבון". ומזה שחילק רבנו הזקן את זמן האכילה לשני זמני איסור, משמע שבליל א' ב'שולחן עורך' אחר שאכל המרור יכול לאכול עוד.

ובדוחק יש לומר שאכן זהו הכוונה במה שכתב בהגדה שם. וצריך עיון.

הרב שבתי פרידמן, צפת


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)