חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יש הוי'ה במקום הזה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1195 - כל המדורים ברצף
הקווים האדומים נפרצים
יש חדש
יש הוי'ה במקום הזה
תפילה
הכול אלוקות
שב ואל תעשה
לדעת את ה'
אמונה במקומה
מיסטר מנחה
חסידות מגיל צעיר

כאשר שקעה השמש בשעה שיעקב היה בדרכו לחרן, הוא לן "במקום ההוא". אותו מקום היה מקום המקדש, קודש הקודשים. שם חלם יעקב על הסולם המוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, על המלאכים העולים ויורדים בו, ושם התגלה אליו הקב"ה בבשורת הארץ והבנים והבטיחו כי לא יעזבנו. כשהקיץ יעקב משנתו אמר: "אכן יש ה' במקום הזה... אין זה כי אם בית אלוקים".

בפסוק הזה יעקב אבינו משתמש בשני השמות – הוי'ה ואלוקים. ידוע ששם הוי'ה הוא שם העצם והוא מורה על הקב"ה עצמו ממש. בדבריו יעקב מבטא שבמקום המקדש יש גילוי של הקב"ה עצמו – "יש הוי'ה במקום הזה".

שולט בטבע

השם 'אלוקים' מייצג את האלוקות המצטמצמת בתוך גדרי הטבע. גם הטבע נשלט למעשה בידי הקב"ה, אבל היד האלוקית מוסתרת וחבויה בתוך הטבע ולכאורה נראה שהדברים מתנהלים על-פי חוקיות טבעית. לכן העולם נקרא 'עולם', מלשון העלם, כי הוא מסתיר את הכוח האלוקי שביסוד הכול.

לצד ההנהגה הטבעית יש גם הנהגה ניסית. הקב"ה משדד לפעמים את מערכות הטבע ומחולל ניסים שהם למעלה מגדרי הטבע. ברצון ה' מתרחשים דברים שהם בלתי-אפשריים על-פי חוקי הטבע, והדבר מוכיח כי הקב"ה שולט בטבע ויכול לשדד את מערכותיו בכל עת שיחפוץ.

אין גדרים

למעלה מזה הם הניסים המלובשים בתוך הטבע. הנס השובר את הטבע מוכיח שהקב"ה שולט בטבע ויכול לשנותו בכל עת, אבל הנס המלובש בטבע מוכיח שלגבי הקב"ה אין שום מגבלות, וברצונו – הטבע עצמו פועל בדרך שהיא למעלה מן הטבע. הקב"ה עצמו אינו כפוף לשום הגדרה, ולכן הוא יכול לחבר את הטבע עם מה שלמעלה מהטבע, את הגבול עם הבלי-גבול.

גילוי כזה היה במקום המקדש. המקדש היה מוגבל ונקבעו מידות מדויקות לגודלו ולגודלם של כליו. ועם זאת אמרו חז"ל: "מקום הארון אינו מן המידה". אף-על-פי שהארון היה בעל מידה קבועה – "אמתיים וחצי אורכו וגו'" – בכל-זאת, כשמדדו משני צידיו עד הכתלים, היה נראה כאילו הוא אינו תופס מקום כלל.

חיבור בתוך החיים

על כך אמר יעקב אבינו: "אכן יש הוי'ה במקום הזה". הוא ראה שם את הגילוי העצום הזה של שם הוי'ה, שלגביו אין שום גדרים, עד שהבלי-גבול יכול להתלבש בתוך הגבול ואין סתירה ביניהם.

החיבור הזה צריך להתקיים בחייו של כל יהודי. מצד אחד יש אצלו הבחנה בין ענייני תורה, תפילה וקיום מצוות ובין החיים הגשמיים, צורכי הגוף וענייני הפרנסה והעסק. ובה-בעת הוא נדרש לבטל את המחיצות האלה, לחבר את הטבע עם הלמעלה מהטבע, ולהחדיר את קדושת ה' גם בעסקי החולין, ובכך לעשות לו יתברך דירה בתחתונים.

(תורת מנחם כרך לד, עמ' 77)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)