חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אל תביאנו לידי ניסיון
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ. לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1159 - כל המדורים ברצף
שחרור חייל וחטיפת מדינה
יש חדש
אל תביאנו לידי ניסיון
שבת-קודש
למה להסתבך
הנאשם שלא נשבר
לוח-שנה של גאולה
במה להתחיל
החיים מתחילים בסרט
הכשרת כלים

אחרי שבפרשיות הקודמות סיפרה התורה על כל ציוויי שהקב"ה הקשורים למלאכת המשכן, פרשתנו מספרת על קיום הציווי בפועל. פרשתנו נפתחת במילים "ויקהל משה את כל עדת בני-ישראל" – משה הקהיל את העם כדי למסור לו את ציווי ה' על בניית המשכן.

הזוהר מדייק במילות הפסוק: נאמר כאן "עדת בני-ישראל" ולא 'בנות ישראל'. מכאן שמשה רבנו כינס את הגברים בלבד. 'אור החיים' מבהיר שאין הכוונה שמשה רבנו הקהיל רק את הגברים ולא את הנשים, שהרי בהמשך התורה מדברת על חלקן של הנשים במלאכת המשכן. אלא "יכוון לומר כי הקהיל האנשים בפני עצמם והנשים בפני עצמן".

שמירת הגבולות

הקהלת בני-ישראל כאן הייתה לצורך בניית המשכן, שתביא את השראת השכינה בעם-ישראל, 'ושכנתי בתוכם'. נוסף על כך הייתה ההקהלה על-ידי משה רבנו. גם המועד היה בזמן נעלה, למחרת יום-הכיפורים, שבו בני-ישראל דומים למלאכים. ובכל-זאת דאג משה רבנו שלא להקהיל גברים ונשים יחד.

מכאן עלינו ללמוד הוראה לכל הזמנים ולכל המקומות: כאשר מתאספים יחד, לכל מטרה שתהיה, ואפילו למטרה הקדושה ביותר, יש להיזהר שלא להגיע לידי ניסיונות ופיתויים, אלא להבטיח שיישמרו גבולות בטוחים מפני פיתוי אפשרי. על-ידי גישה כזאת דווקא יכול להתקיים 'ושכנתי בתוכם'.

רוצים להראות גבורה

יש הטוענים שההפרדה בין גברים לנשים מבטאת פחיתות במעמד אחד מהם. אין הדבר כן. לגברים תפקיד חשוב וחיוני בבניית המשכן, וגם לנשים תפקיד חשוב וחיוני בהקמתו. ההפרדה נועדה למטרה אחת ויחידה – למנוע ניסיונות ופיתויים שעלולים להביא לידי מכשול.

יש טוענים עוד, שאין רבותא בהימנעות מניסיונות, אלא אדרבה, החידוש הוא שבאים לידי ניסיון ועומדים בו. לכן הם רוצים שיתירו להם ללכת למקומות מפוקפקים, ושם ייבחנו שאכן הם חזקים באמונתם ובדבקותם בה' ובתורתו.

בלי 'קונצים'

אלא שאין מבקשים מהאדם להראות 'קונץ' ולהוכיח את גבורתו. הקב"ה דורש מהאדם להיות יהודי ברמ"ח איבריו ושס"ה גידיו, ולעסוק בתורה ובמצוות בקדושה ובטהרה. אם יש סכנה שפעולה כלשהי או הליכה למקום כלשהו יכשילו את האדם, עליו להימנע מזה ולא להיקלע לניסיונות.

כל אחד ואחד מישראל מבקש מהקב"ה בכל בוקר: "אל תביאנו לידי ניסיון". כלומר, אנו מבקשים שהקב"ה לא יביאנו לידי ניסיון, קל-וחומר שאסור לאדם להביא את עצמו לידי ניסיון. הגמרא אומרת שאפילו דוד המלך "הביא עצמו לידי ניסיון, ונכשל", ובוודאי אין תובעים מיהודי שיהיה גדול מדוד המלך. זו הדרך לזכות להשראת השכינה ולהתגלות כבוד ה' בגאולה האמיתית והשלמה.

(תורת מנחם כרך כה, עמ' 86)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)