חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:01 זריחה: 6:50 כ"ב בתשרי התש"פ, 21/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מחילה בכל שנה?
פינת ההלכה והמנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1135 - כל המדורים ברצף
זורמים או חותרים?
יש חדש
שבת שובה – למעלה מיום-הכיפורים
תשובה
למעלה מתפילה
כל-נדרי במשלט
כפרה בגאולה
מיהו אדם
מחזור מסיביר: 'זעקת השבי'
מחילה בכל שנה?

שאלה: כאשר אנו חוזרים מדי שנה בשנה ומבקשים מחילה על חטאינו, האם אין זה כמו "האומר 'אחטא ואשוב, אחטא ואשוב', שאין מספיקין בידו לעשות תשובה"?

תשובה: בספר התניא מבואר, שלאמיתו של דבר השאלה נשאלת גם על תפילת שמונה-עשרה שאנו מתפללים שלוש פעמים ביום, שהרי בכל תפילה אנו מבקשים "סלח לנו", ואחר-כך חוזרים וחוטאים.

אלא המדובר במשנה בעניין "אחטא ואשוב" הוא רק כאשר בשעת החטא יכול היה האדם להתגבר על יצרו, אלא שסמך בליבו על התשובה ולכן נכנע ליצרו. נמצא שהתשובה הייתה כאן כעין עילה שגרמה לחטא, ועל כך אמרו חז"ל: 'אין קטגור נעשה סנגור'.

לכן אין מסייעים לאדם זה מן השמים לחזור בתשובה, ואף כשהוא מתחיל להתעורר מעצמו – עורמים עליו קשיים בדרך לתשובה. אולם אין נוטלים ממנו כליל את הבחירה החופשית, ואם 'דחק ונכנס', התחזק מעצמו והתגבר על יצרו (שזו תשובה עליונה יותר) ועשה תשובה – מקבלים את תשובתו.

לא-כן כאשר מבקשים בכל יום 'סלח לנו'. אנו מקדימים לבקש לפני-כן "והחזירנו בתשובה שלמה לפניך", היינו שנזכה לשוב באמת ושלא נחזור לחטוא עוד. גם ביום-הכיפורים מבקשים "יהי רצון מלפניך... שלא אחטא עוד". הרי שאין אנו בגדר 'אחטא ואשוב' כל עיקר.

לכן אנו מברכים על המחילה והסליחה בשם ומלכות (הן ביום-הכיפורים הן בכל השנה), שכן אנו מובטחים שיקבל ה' את בקשתנו ויכפר לנו על כל עוונותינו.

מקורות: יומא פה,ב. תניא, איגרת-התשובה פי"א. ליקוטי-שיחות ח"ד עמ' 1153.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)