חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:37 זריחה: 6:17 כ"ג בחשון התש"פ, 21/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

זורמים או חותרים?
עמדה שבועית


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1135 - כל המדורים ברצף
זורמים או חותרים?
יש חדש
שבת שובה – למעלה מיום-הכיפורים
תשובה
למעלה מתפילה
כל-נדרי במשלט
כפרה בגאולה
מיהו אדם
מחזור מסיביר: 'זעקת השבי'
מחילה בכל שנה?

מי שמציב לעצמו יעדים בחיים, אינו 'זורם' אלא חותר. לפעמים הוא חותר נגד הזרם, כדי להגיע אל היעד ולהשיג את המטרה

אתה פוגש חבר או מכר ושואל לשלומו. "זורמים", באה התשובה. לכאורה אין זה אלא מטבע-לשון סתמי, אך האמת היא שהביטוי השגרתי הזה אומר הרבה, גם אם לא תמיד המשתמש בביטוי הזה מוּדע למשמעותו. 'זורמים' פירושו נסחפים עם הזרם, מעבירים את הימים, מניחים לאירועים לגלגל אותנו. אלה חיים סתמיים, בלי כיוון ובלי מטרה.

כשמביטים בנהר ורואים דג נסחף בזרם, זו הוכחה שהדג חולה או מת. דג חי ובריא אינו 'זורם', אלא חותר נגד הזרם. דגי הסלמון אף מזנקים אל תוך מפלים ומטפסים במעלה המפל השוצף. כי יש להם מטרה – הם חייבים להגיע למקום מסויים, ויהי מה.

מי שמציב לעצמו יעדים בחיים, אינו 'זורם' אלא חותר. לפעמים הוא חותר נגד הזרם, כדי להגיע אל היעד ולהשיג את המטרה. הוא אינו מניח לשגרה, לסביבה ולהלך-הרוחות הכללי לנווט את אורחותיו. הוא ממוקד במטרתו וחותר אליה. הימים האלה, ימי התשובה וחשבון-הנפש, קוראים לנו לעצור ולשאול את עצמנו את השאלה החשובה הזאת: האם אנחנו זורמים או חותרים?

לא "כזה אני"

עוד ביטוי לתפיסת ה'זורמים' הוא צירוף המילים "כזה אני". למה אתה מתנהג כך? – "כזה אני". האדם מצפה שיבינו הבנה למשוגותיו בטענה שזה אופיו וכך נולד, אך האמת היא שזה איננו צידוק לבן-אדם. בשונה מבעלי-החיים, שהתנהגותם מוכתבת על-פי התכונות הטבועות בהם, יש לנו היכולת להשתנות ולהתנהג אחרת. זה מותר האדם מן הבהמה, שלאדם ניתנה בחירה חופשית, וביכולתו לתקן את עצמו.

החיים הם למעשה סדנת עבודה, שבה אנו נדרשים לשנות את עצמנו. להיות עדינים ורוחניים יותר, לתקן את המידות, להראות יותר רגישות לזולת, לגבור על היצרים. כאשר הקב"ה סיים לברוא את העולם נאמר: "אשר ברא אלוקים לעשות". מה הכוונה "לעשות"? אומרים חז"ל: "לעשות – לתקן". כלומר, תכלית חיינו היא לתקן את המצב הטבעי שבו נולדנו ולא להישאר באותו מצב ולטעון "כזה אני".

בגיל צעיר ההורים והמחנכים מנסים לכוון את האדם לדרך הנכונה, לעצב את אישיותו, להקנות לו הרגלים טובים ולעודדו לגבור על תכונות שליליות, אולם בהמשך החיים המשימה הזאת מוטלת עלינו-עצמנו.

תורת החסידות מסבירה, שעבודת ה' נקראת 'עבודה' מלשון עיבוד עור. העור, במצבו הראשוני, הוא חומר גס ומדיף ריח רע, אולם על-ידי העיבוד מתקבל עור רך וגמיש, שאפשר לייצר ממנו דברים נפלאים. גם האדם הוא בבסיסו חומר-גלם בלתי-מעובד, ותכלית העבודה היא לזככו ולעדנו, לתקנו וללטשו, כדי שנהיה בני-אדם ראויים לשמם.

התקדמות אמיתית

לפעמים נדמה שכבר השגנו הישגים נאים. כאן נכנס עוד ביטוי רוֹוח: "צריך להתקדם בחיים". אתה שואל את האדם למה הוא מחליף את מכוניתו הטובה או את דירתו הנעימה, והוא משיב לך: "צריך להתקדם בחיים". ברור לו שאי-אפשר לדרוך במקום, אלא חייבים להתקדם.

אבל התקדמות אמיתית איננה שדרוג המכונית וקניית דירה יקרה יותר. החיים האמיתיים קורים בתוכנו, בנפשנו. אכן, צריך להתקדם. להיות בני-אדם טובים יותר. להיות יהודים נאמנים יותר. ללמוד יותר תורה. לקיים יותר מצוות. לעשות יותר חסד. לתת יותר צדקה. להשקיע יותר בחינוך הילדים. גם אם מצבנו בכל התחומים האלה משביע רצון, צריך תמיד לשאוף לעוד.

זה חשבון-הנפש הדרש מאיתנו בימים האלה. זוהי התשובה, הנותנת לנו אפשרות לתקן, לחזור לנתיב הנכון ולחתור בכוחות מחודשים אל היעד. ביום-הכיפורים נטהר את עצמנו ממשובות השנה שחלפה, ונתחיל שנה טובה יותר וממוקדת יותר.

חתימה וגמר חתימה טובה.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)