חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:39 זריחה: 6:08 ג' באדר התש"פ, 28/2/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

התאחדות האורות לעתיד לבוא
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1116 - כל המדורים ברצף
הילדים ממחישים אחדות
יש חדש
התאחדות האורות לעתיד לבוא
ל"ג בעומר
כיצד נעשים צדיק
התגלות בחתונה
נפתח הצינור
ראייה ושמיעה
עלה לנגן ולא ירד
נטילת ידיים בשבת

אחת מהבטחותיו של הקב"ה על שמירת התורה והמצוות היא "ואולך אתכם קוממיות". חז"ל סבורים שההבטחה הזאת תתקיים לעתיד לבוא, אולם חכמי ישראל נחלקו ביניהם במשמעותה המדוייקת. רבי מאיר אומר שגובה האדם יהיה "מאתיים אמה, כשתי קומות של אדם הראשון". רבי יהודה סבור שקומת האדם תהיה מאה אמה "כנגד היכל וכתליו".

הדברים יובנו על-פי המשמעות הפנימית והרוחנית של ה'קומה' הכפולה שתהיה לעתיד לבוא. בפסוק הקודם נאמר: "והתהלכתי בתוככם". תורת החסידות מסבירה, ש'והתהלכתי' (בשונה מ'והלכתי') רומז להליכה כפולה. כלומר, הקב"ה שוכן בעם-ישראל בשני כיווני הליכה.

כיווני הליכה

כיוון הליכה אחד הוא מלמעלה למטה. האור האלוקי מאיר מלמעלה למטה, בתהליך מדורג ומסודר. כיוון זה מכונה גם-כן 'אור ישר', כי זה אור אלוקי שמאיר בעולם במתכונת הישרה והמסודרת.

כיוון ההליכה השני הוא מלמטה למעלה. עבודת האדם למטה מעוררת גילוי אלוקי רב ועצום, שפורץ מלמטה ועולה למעלה. אור זה מכונה גם-כן 'אור חוזר', כי הוא מוחזר מלמטה ומכאן הוא מאיר למעלה.

צדיקים ובעלי-תשובה

שני כיווני ההליכה הללו משתקפים בעבודת הצדיקים ובעבודתם של בעלי-התשובה. הצדיקים עובדים את הקב"ה על-פי הסדר שנקבע מראש, ועל-ידי עבודתם הם מושכים לעולם אור אלוקי מלמעלה, 'אור ישר'.

לעומתם, בעלי-התשובה, שסטו קודם לכן מדרך הישר ועברו על רצון ה', מתעוררים בצימאון עצום לאלוקות, שבא דווקא מתוך הירידה ומתוך החושך, ועל-ידי כך הם מעוררים אור אלוקי גדול שבא מלמטה למעלה, בבחינת 'אור חוזר'.

עומק המחלוקת

בכל אחד ואחד משני כיווני ההליכה האלה יש יתרון על חברו, אולם בזמן הזה אי-אפשר להכיל את שניהם בעת ובעונה אחת. יש מי שעובדים את הקב"ה בקו של 'אור ישר' ויש מי שעובדים אותו על-ידי 'אור חוזר'. לעומת זה, בזמן הגאולה יתחברו שני היתרונות וזו משמעות הברכה "והתהלכתי בתוככם".

המחלוקת בין רבי מאיר לרבי יהודה היא בשאלה, אם כאשר יתחברו שני כיווני ההליכה תישאר בכל-זאת הפרדה ביניהם, או שיתאחדו לחלוטין. רבי מאיר סבור שאמנם האדם יכיל את שניהם, אבל כל אחד ואחד מהם יהיה תָּחום לעניין אחר. לכן הוא מפרש ש"קוממיות" הכוונה "שתי קומות". לעומתו סבור רבי יהודה ששני העניינים יתאחדו לגמרי, ולכן שתי הקומות יהיו באותן "מאה אמות", המייצגות את שלמות כוחות האדם.

(לקוטי שיחות כרך ז, עמ' 198)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)