חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:22 זריחה: 6:07 ט"ז באב התשע"ט, 17/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מלכות הארץ ומלכות שמים
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1103 - כל המדורים ברצף
מי פוסח על שתי הסעיפים?
יש חדש
מלכות הארץ ומלכות שמים
עשירות
אב משותף
אמונה פשוטה
וקרב פזורינו
ניסיון העושר
"איננו מבינים את תהליכי הגשם"
פתילי ציצית כשרים

בפרשתנו כתוב הציווי בדבר רקיחת 'שמן המשחה', שבו נמשחו אהרון ובניו והמשכן וכליו. כמו-כן היו מושחים בשמן הזה את המלך בהכתרתו. כאן באה אזהרה חמורה: "איש אשר ירקח כמוהו ואשר ייתן ממנו על זר – ונכרת מעמיו".

מיהו הזר שאסור לתת עליו מהשמן? נאמר בגמרא, שלא רק סתם יהודי, שאינו כוהן, נחשב זר לעניין שמן המשחה, אלא אפילו כוהן שכבר נמשח, או מלך שכבר נמשח, הם בבחינת זרים ואסור למשחם בשמן הזה.

הכתרה חד-פעמית

מכאן אפשר להסיק, שכאשר מכתירים מלך ישראל ומושחים אותו בשמן, זו פעולה חד-פעמית שחלה על כל משך מלכותו, ואפילו על מלכותם של בניו (כי ההלכה היא שבן מלך, אם הוא ראוי למלא את מקום אביו, אינו זקוק למשיחה, אלא הוא יורש אותה מאביו). לכן המלך שכבר נמשח נחשב זר לעניין שמן המשחה, כי הוא אינו זקוק לו עוד.

ידוע שמלכותו של הקב"ה היא כעין מלכות ארצית. כל מה שהקב"ה מצווה את עם-ישראל, הוא בעצמו עושה. גם הקב"ה הוא מלך – מלך על העולם כולו. אם הוא קבע בתורתו שמשיחתו של מלך היא פעולה חד-פעמית, גם הכתרתו של הקב"ה למלך העולם, מיד עם הבריאה, הייתה אמורה להיות הכתרה חד-פעמית. מדוע אפוא אנו מצוּוים מדי שנה, בראש-השנה, להמליך מחדש את הקב"ה למלך?

התחדשות מתמדת

כאן טמון ההבדל המהותי בין מלך בשר-ודם למלכותו של הקב"ה. הכתרתו של מלך בשר-ודם היא פעולה חד-פעמית, מכיוון שהעם הוא מציאות יציבה וקיימת, וכאשר קיבל עליו את מלכותו של המלך, שוב אין צורך בעוד הכתרה. לעומת זה, מלכותו של הקב"ה צריכה להתחדש ללא הרף, שכן הבריאה אינה מציאות כשהיא לעצמה, אלא היא מתחדשת בכל רגע ורגע.

על הבריאה נאמר: "לעולם ה' דברך ניצב בשמים", וכפי שתורת החסידות מסבירה, ש"דברך", הדיבור האלוקי שבו נברא העולם, צריך להימצא בכל רגע ורגע בתוך הבריאה, שאם-לא-כן, תחזור הבריאה מיד לאַין ואפס. וכך אנו אומרים בתפילה: "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשי בראשית".

חידוש בכל שנה

לאור זאת מתעוררת שאלה הפוכה: אם מלכותו של הקב"ה צריכה להתחדש בכל רגע, מדוע עלינו להכתירו רק בראש-השנה? היה עלינו לבקש "מלוך על העולם כולו" בכל רגע ורגע.

ההבדל הוא, שאמנם הקב"ה מחדש בכל רגע ורגע את הבריאה, אך ההתחדשות היא בדרך של 'חידוש הישנות' – חידוש המציאות שכבר הייתה קיימת קודם לכן. אולם בראש-השנה נוצרת התחדשות ברמה אחרת לגמרי – מתגלה ומאיר אור אלוקי חדש ועליון, שמעולם לא האיר עד אז. לכן מבקשים דווקא אז שהקב"ה ימלוך על העולם, עד שנראה את האור האלוקי הנעלה בהתגלות האלוקית בגאולה האמיתית והשלמה, כאשר הקב"ה יהיה מלך על כל הארץ בגלוי לעיני כל בשר.

 (תורת מנחם כרך לב, עמ' 148, 150)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)