חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להקים את הזולת מנפילתו
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש, מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1077 - כל המדורים ברצף
ימים של אהבה ורחמים
יש חדש
להקים את הזולת מנפילתו
מלחמת היצר
מי יציל את מי
חילוץ מהשאול
עושים תשובה ונגאלים
תמיד יש מקום
כשהאדמה רועדת יש בית-חב"ד
בדיקת סת"ם

בפרשתנו כתוב הציווי לסייע להקים את בהמתו של הזולת שנפלה בדרך: "לא תראה חמור אחיך או שורו נופלים בדרך והתעלמת מהם, הקם תקים עמו".

התורה מדייקת בציון מקום הנפילה: "נופלים בדרך". אם האדם רואה את בהמת חברו נופלת באורווה או ברפת, ברשות היחיד – אין עליו חובה להקימה. שם כבר יימצאו מי שיסייעו לבעל-הבית להקים את הבהמה. אבל כשהוא רואה זאת בדרך – הוא חייב לגשת לסייע.

לרתום את השור והחמור

'שור' ו'חמור' מייצגים את הנפש הבהמית של יהודי, על שני חלקיה – 'שור', כוחות בהמיים של קדושה, ו'חמור', כוחות בהמיים של הפך הקדושה. יהודי נדרש לרתום את ה'שור' וה'חמור' שלו לעבודת ה', ולשאת את משא התורה והמצוות.

מה צריך יהודי לעשות כשהוא רואה את חברו נופל נפילה רוחנית? ה'שור' וה'חמור' של היהודי השני אינם מצליחים לעמוד במשא התורה והמצוות, והם נופלים וכורעים. אומרת התורה, שאם הדבר קורה 'בדרך' – עליו להניח הכול ולעזור.

זהירות בדרך

'רשות היחיד' מייצגת את תחום הקדושה, שבו מורגש הקב"ה, 'יחידו של עולם'. לעומתה, 'רשות הרבים' מסמלת את הפירוד מהקב"ה, את המציאות שבה לא מורגשת נוכחותו של הקב"ה, ויש תחושה כי יש ריבוי כוחות בעלי שליטה.

כשרואים יהודי השרוי ב'רשות היחיד', בתוך הדבקות בקב"ה, ומתרחשת אצלו נפילה רוחנית, לא מוטלת עלינו חובה להקימו. אנו יכולים להניח שיקום בכוחות עצמו, שכן הוא מוקף אווירת קדושה, וגם אם נפל – יקום ויעמוד על רגליו. אבל אם רואים יהודי נופל מחוץ ל'רשות היחיד', בהימצאו 'בדרך' – חייבים לחוש לעזרתו.

זה תפקידך

יכול האדם לטעון: מה לי ולצרה הזאת? ההתעסקות עם יהודי שני אינה לפי כבודי, וגם אין לי פנאי להקדיש לו, כי בזמן הזה אני יכול להתעלות בעבודתי-שלי. אומרת לו התורה: עצם העובדה שראית את נפילתו של היהודי השני, היא ההוכחה שעליך מוטלת החובה להקימו. כל דבר הוא בהשגחה פרטית. אילו לא היה הדבר מתפקידך, לא היו מראים לך זאת. מכיוון שמן השמים הראו לך את מצבו של חברך, זו הוראה כי עליך החובה לסייע בידו.

אמנם ייתכן שאתה עומד בדרגה רוחנית גבוהה, אבל עצם העובדה שראית את נפילתו של חברך היא ההוכחה שהדבר קשור אליך. ויתרה מזו: התורה קוראת ליהודי השני "אחיך", דבר המבטא את הקשר והשייכות אליך. ברור אפוא שאתה מקבל כוחות מיוחדים מהקב"ה לסייע בידו של היהודי השני, וציווי התורה גם נאמר בלשון הבטחה: "הקם תקים עמו" – מובטח לך שתצליח להקימו, ומתוך זריזות ושמחה.

(לקוטי שיחות כרך ב, עמ' 632)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)