חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:17 זריחה: 6:01 ט"ז בניסן התשפ"ד, 24/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מהפך של פסח
חסידות


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע - 1056, כל המדורים ברצף
הסוד הגדול של כל יהודי
יש חדש
יש כפרה ויש ריצוי
רבי וחסיד
פתרון פשוט
בקשה במחשבה
מהפך של פסח
נראה נפלאות
הילד שקיבל תגבור ביהדות
בדיקת חמץ

בישיבת 'תומכי-תמימים' בעיירה ליובאוויטש, הופקדה כל העבודה בהכנת המצה השמורה בידי תלמידי הישיבה. בראש-חודש אדר החלה ההתעסקות בטחינת החיטים. תחילה היו החיטים נבררות שלוש פעמים, ואחר-כך הייתה מתבצעת הטחינה, בסדריה הקבועים ובהידוריה המיוחדים.

סדר מיוחד ועבודה מיוחדת היו בשאיבת 'מים שלנו', בערב שלפני אפיית מצת המצווה, ובהכנות לאפיית השמורה של ערב פסח. בעבודה זו עסקו קשישי תלמידי הישיבה, שקיבלו אזהרות והוראות מיוחדות בכל דבר: בשאיבת המים, בהכשרת התנור ובסדרי הלישה והאפייה.

"לקחת אותו חזק בידיים"

באחת משיחותיו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ (לקוטי דיבורים חלק א, עמ' 244) הוא מספר סיפור מופלא, כיצד חוללו העבודות של ההכנות לחג-הפסח שינוי בנפשו של תלמיד שהגיע לישיבה:

פעם אחת הגיע לישיבה תלמיד למדן ובעל כישרון, והנהלת הישיבה קיבלה אותו ברצון רב. לאחר שסיימו את קבלת התלמידים, היו מכניסים רשימה מפורטת לרבי הרש"ב (מייסד הישיבה), בצירוף חוות-דעת מפורטת של חברי ועד הבחינה הגלוי ושל חברי הוועד החשאי על כל תלמיד בנפרד. הרבי היה מתעניין בכל תלמיד. כשהגיע לתלמיד האמור, התעניין בו במיוחד, שכן הבחור היה בעל כישרונות טובים, ואולם הוועד המבקר החשאי ציין שהוא בעל מידות גסות וגם פניו אינן עדינות ביותר. הרבי חשב רבות והתעמק בעניין, עבר על חוות-הדעת כמה וכמה פעמים, ולאחר מכן אמר שיש לקבלו אלא שיהיה צורך לקחת אותו חזק בידיים.

בערך באמצע חודש מרחשוון נקבע בעבור תלמיד זה סדר חמור, והמשגיחים על סדרי הנגלה והחסידות קיבלו הוראה להשגיח עליו במיוחד. כך נמשך הדבר כל החורף. בראש-חודש טבת נסע אדמו"ר הרש"ב לחו"ל. כשהיו צריכים להתחיל בבירור החיטים לאפיית המצה השמורה, כתב הרבי לבנו, הריי"צ, להטיל על אותו תלמיד את כל העבודה הקשה, ולכתוב לו כיצד מתבצעת אצלו העבודה.

הוראת הרבי קוימה בהידור. כל העבודות הקשות בבירור החיטים, העמדת הריחיים של-יד והטחינה עצמה, הועמסו על התלמיד האמור, עד שבמשך שבועיים לא היה לו רגע של מנוחה. גם כשהיו צריכים לאפות מצה בעבור כל אנשי הבית, הוטלו כל העבודות הקשות על שכם אותו תלמיד. הדברים נעשו בדרך שלא ירגיש שמתבצעת כאן הוראה מיוחדת.

סמוך לערב פסח הוטלה על הבחור גם העבודה של בדיקת חמץ בבית-הכנסת ובמשרד הישיבה, עבודה שנמשכה עד שתיים-שלוש אחרי חצות הלילה. וזאת, כאשר בשבע בבוקר היה עליו להיות במאפייה כדי להכשירה.

"נטענו אילן עושה פרי"

כשסיימו את כל העבודות, לקראת התקדש החג, קרא הריי"צ לבחור וציווה עליו ללמוד היטב מאמר חסידות מסויים, ולמחרת – בחג הראשון של פסח – יבוא אליו בשבע בבוקר והרבי ילמד עמו את המאמר.

הריי"צ ידע שהוא אחד הממונים על השולחנות באולם שבו סעדו התלמידים, ושעד לאחר ה'סדר', שוודאי יימשך עד שתיים אחרי חצות הלילה, לא תהיה לו אפילו רבע שעה פנויה ללימוד. בשבע בבוקר הופיע הבחור והמאמר רשום במוחו...

כשנכנס הריי"צ לאחר מכן אל אביו וסיפר לו על כך, הביע הרבי את שביעות רצונו: "נטענו בעזרת השם יתברך אילן עושה פרי. הריני מקווה שהוא יהיה טופח על-מנת להטפיח, ויהיו ענפיו מרובים עם פירות רבים וגידולי-גידולים".

באחרון-של-פסח, בעת סעודת החג אצל תלמידי הישיבה, אמר הרבי לבנו, בהצביעו על הבחור האמור בלי שיבחינו בכך: "יוסף-יצחק! ראה פעולת זיעה של מצווה – הלוא הבחור קיבל פנים אחרות לגמרי; הגסות הוסרה ונראים פני אדם!".


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)