חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:37 זריחה: 6:30 כ"א באלול התשע"ט, 21/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לא סתם סימן
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש. מעובד ע"י צ' לבנוני
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1020 - כל המדורים ברצף
מחיר מופרז לניקוי המצפון
יש חדש
לא סתם סימן
מסעי בני-ישראל
הפרעות לפני ואחרי
יהודי יקר
גילוי אלוקות
מגדים של זהב
החיפוש הוביל לתודעת המקדש
התרת נדרים

בפרשת מסעי הקב"ה מצווה להכין בארץ-ישראל שש ערי מקלט, שנועדו לקלוט את מי שהכה נפש בשגגה, וכך נאמר: "שש ערי מקלט תהיינה לכם". בספר 'החינוך' מפורטות שש מצוות שהאדם נדרש לקיימן בכל עת – "מצוות שחיובן תמידי, לא ייפסק מעל האדם אפילו רגע אחד כל ימיו". והנה, ניתן שם סימן, כדי לזכור שמדובר בשש מצוות – "שש ערי מקלט תהיינה לכם".

נשאלת השאלה, מדוע נבחר דווקא הפסוק הזה, העוסק בעניינים שליליים (בהריגת נפש בשגגה), כסימן למצוות שחיובן תמידי?! הלוא אילו הייתה המטרה לציין פסוק שבו מוזכר המספר שש, היה אפשר להביא פסוקים אחרים, כמו הפסוק המדבר על אבני החושן – "שישה משמותם על האבן האחת" (שזה עניין של קדושה הקשור עם המשכן והמקדש).

תיקון תמידי

עלינו לומר שיש קשר פנימי בין שש המצוות התמידיות לבין עניינן של ערי מקלט, שנועדו לקלוט אל מי שהרג נפש בשגגה.

המצוות נועדו לפעול עניינים של תיקון וזיכוך בעולם. המצוות שחיובן תלוי בזמן ובמקום, נועדו לתקן עניינים שגם הם תלויים בתנאי זמן ומקום. אם בזמן מסויים ובמקום מסויים לא חלה החובה לקיים את המצוות, משמעות הדבר היא, שבזמן זה או במקום זה אין דברים שיכולים להיתקן על-ידי המצוות הללו. לעומת זה, המצוות שחיובן תמידי באות לתקן דבר כללי שקיים כל הזמן, ואינו משתנה בשינויי הזמן והמקום.

החטא הכללי

הדבר שתיקונו הוא תמידי, עד לעתיד לבוא, הוא עניין המוות, שנגזר על העולם לאחר חטא עץ הדעת. דבר זה הוא כללי ומקיף כל-כך, עד שאפילו צדיקים צריכים לעבור את השלב של "כי עפר אתה ואל עפר תשוב". מכאן אנו יכולים לראות עד כמה זה עניין כללי, שתיקונו צריך להיעשות בכל זמן ועל-ידי כל אחד ואחד מישראל.

לכן מבאר רבנו הזקן שמאמר חז"ל "מצוות בטלות לעתיד לבוא" אמור על זמן התחייה, אבל קודם זמן התחייה, אפילו לאחר שיבואו ימות המשיח, לא יתבטלו המצוות. כי כל עוד האחרון מבני-ישראל לא עבר את השלב של "כי עפר אתה ואל עפר תשוב", עדיין קיים שמץ מחטא עץ-הדעת, וממילא נדרש התיקון על-ידי המצוות.

חטא – רק בשגגה

עתה יובן מדוע הפסוק המדבר על ערי מקלט הוא הסימן למצוות שחיובן תמידי: המצוות הללו באו לתקן את הפגם התמידי של המוות. כשיהודי מתקשר עם הקב"ה, על-ידי המצוות הללו, הוא מתחבר עם מקור החיים, ועל-ידי זה מתקן את פגם המוות.

וההדגשה היא, שעניין המוות מיוצג דווקא בערי המקלט, שנועדו לקלוט הורג נפש בשגגה. כי גם החטא, אצל יהודי, אינו אלא שגגה. כשם שהחטא הראשון, חטא עץ-הדעת, בא בגלל הפיתוי של הנחש, כך כל חטא נגרם על-ידי פיתויו של יצר הרע, ואילו היהודי מצד עצמו אינו שייך לענייני חטא ועוון, מכיוון שנפשו קשורה עם הקב"ה קשר בל-יינתק.

(תורת מנחם כרך כב, עמ' 123)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)