חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:43 זריחה: 6:27 י"ז באלול התשע"ט, 17/9/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תשעה באב
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 971 - כל המדורים ברצף
רשימת הפורענויות מתארכת
בציפייה לגאולה
ספרים
שמחה יתרה בשבתות בין-המצרים
תשעה באב
הבושה מכפרת
כמה אפשר לחכות?
יבוא אריה ויבנה
"כאב החורבן מתעצם ונעשה מוחשי"
ליל תשעה באב

למה הקצף?

"כי אם מאוס מאסתנו קצפת עלינו עד מאוד" (איכה ה,כד). זו טענה של בני-ישראל כלפי הקב"ה: אם נמאסנו בעיניך עד שהיינו חלילה כרשעים גמורים, למה "קצפת עלינו עד מאוד", מדוע אתה כועס עלינו, כאילו היינו צדיקים גמורים שעמם נוהגים לדקדק כחוט השערה?

(רבי לוי יצחק מברדיצ'ב)

חבלי לידה

"אלי ציון ועריה כמו אישה בציריה" (מתוך הקינות). יש שני מיני ייסורים: יש חבלי מיתה, שהם צער בלבד, ויש חבלי לידה, שבהם הצער מהול בשמחה, שכן אלה חבלים שמקרבים את הלידה ואת תחילתם של חיים חדשים. צערה וייסוריה של ציון הם כצערה של "אישה בציריה" – של חבלי לידה.

(קדושת לוי)

שכחנו להתאבל

החטא הקשה ביותר, שבגללו הגלות מתמשכת זמן רב כל-כך, הוא שחדלנו מלהתאבל כראוי על ירושלים. בגלל זה לא נותנים לנו מנוח בשום מקום, כי כל-אימת שיש לנו מעט מנוחה, אנו שוכחים את ירושלים ואין אנו מעלים אותה על ראש שמחתנו באמת.

(רבי יעקב עמדין)

ירושלים חיה

"כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" (תענית ל). חז"ל אומרים שעל המת נגזר שישתכח מן הלב. אם לאחר אלפי שנים ירושלים לא נשתכחה, ואין אנו פוסקים מלהתאבל עליה, הרי זו הוכחה כי ירושלים לא מתה חלילה, שהרי "אין החי נשכח מן הלב".

(רבי חיים מוולוז'ין)

ניצוץ הגאולה בתוך החורבן

"אני הגבר ראה עני בשבט עברתו" (איכה ג,א). חז"ל אומרים כי בתשעה באב נולד משיח. המשיח נקרא עני – "עני ורוכב על החמור". זו כוונת הכתוב "אני הגבר ראה עני בשבט עברתו" – בתוך "שבט עברתו", בתוך החורבן הנורא, כבר רואים את ה"עני", את הניצוץ של הגואל העתיד לבוא. 

(רבי אורי מסטרליסק)

תפארת עלובה

"השליך משמים ארץ תפארת  ישראל" (איכה ב,א). יופיו ושבחו של עם-ישראל הופל מן השמים אל הארץ. בעבר היה מכבדים יהודי שהצטיין במעלותיו הרוחניות - למדן, ירא-שמים, בעל מידות; ואילו עכשיו אדם קונה לעצמו פרסום בעזרת כספו, ולצערנו, זוהי כיום "תפארת ישראל".

(חידושי הרי"ם)

איסור זמני

"חטא חטאה ירושלים על-כן לנידה הייתה" (איכה א,ח). העונש שהוטל על ירושלים אינו כאיסור עריות, שהוא איסור-עולם, אלא כאיסורה של נידה, שאינו אלא איסור זמני.

(רבי יוסף-שאול נתנזון)

לא לשנים רבות

כל המגילות נכתבות על קלף, חוץ ממגילת איכה, הנקראת מתוך החומש. זהו לפי שאנו מצפים בכל יום להיגאל מהגלות ולהפוך את יום החורבן ליום של שמחה. לו כתבו את מגילת איכה על קלף, היה הדבר נראה כאילו אנו מתכוונים חלילה להשתמש בה שנים רבות. 

(הלבוש)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)