חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:09 זריחה: 6:44 י"ד בתשרי התש"פ, 13/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלחן שבת

מדורים נוספים
שיחת השבוע 969 - כל המדורים ברצף
לזעוק זעקה גדולה ומרה
בציפייה לגאולה
יש חדש
שלחן שבת
מנהיגי ישראל
לא יכול לכעוס
הצלה בחברון
התמרמרות חיובית
המציל והניצול נפגשו באוטובוס
בין המצרים

נדר, בלי נדר ולמעלה מנדר

בעניין הנדרים, שבדיני הפרתם נפתחת פרשתנו, אנו מוצאים בדברי הרמב"ם שלוש התייחסויות. האחת: "מי שנדר נדרים כדי לכונן דעותיו ולתקן מעשיו – הרי זה זריז ומשובח". הוא מביא על כך את דברי חז"ל: "נדרים – סייג לפרישות". כלומר, נדרים הם דבר חיובי, שמסייע לאדם לתקן את מעשיו ולפרוש מתאוות העולם.

אולם בהלכה שלאחר מכן הרמב"ם מציג גישה אחרת: "לא ירבה אדם בנדרי איסור ולא ירגיל עצמו בהם, אלא יפרוש מדברים שראוי לפרוש מהן בלא נדר". כלומר, הפרישות מתאוות העולם אמנם חיובית היא, אך יש לעשות זאת ללא נדר.

שלוש דרגות

במקום אחר מציין הרמב"ם גישה הפוכה: "לא ימנע אדם עצמו אלא מדברים שמנעתו התורה בלבד... כך אמרו חכמים, לא דייך מה שאסרה תורה אלא שאתה אוסר עליך דברים אחרים?!". כאן קובע הרמב"ם שאין לאדם לפרוש מן הדברים המותרים.

שלוש הגישות הללו מתאימות לשלוש דרגות בעבודת ה'. יש מי שבעבורו פרישות מענייני העולם על-ידי נדר היא דבר חיוני ומועיל; יש מי שזקוק לפרישות, אבל ללא נדר; ויש מי שאינו צריך לפרוש מענייני העולם, אלא להפך, להשתמש בהם כדי לבררם ולהעלותם.

לפרוש בלי נדר

אדם שדרגתו נחותה, שהמותרות מושכים את ליבו ועלולים לדרדרו למטה, זקוק למעקה-ביטחון, שיגן עליו וימנע ממנו להידרדר. בעבור אדם כזה הנדר הוא דבר מועיל, כי הוא שומר עליו שלא לשקוע בחיי המותרות.

למעלה ממנו עומד אדם שמסוגל לשלוט בתאוותיו ואינו נמשך יתר על המידה אחר המותרות. אמנם גם הוא צריך לפרוש מתאוות העולם, אבל בכוחו לעשות זאת ללא נדר, ועליו אומר הרמב"ם "לא ירבה אדם בנדרי איסור".

הפרה או התרה

בדרגה עליונה יותר עומד מי שכבר אינו צריך לחשוש שמא ייגרר אחר תאוות העולם ויגיע לכדי ירידה רוחנית. להפך, הוא מסוגל לברר ולזכך את ענייני העולם, להעלותם למעלה ולהשתמש בהם לעבודת ה'. ליהודי זה אומרים: "דייך מה שאסרה תורה", וכל מה שהתורה התירה – עליך להשתמש בו לשם שמים, ועד לדרגת "בכל דרכיך דעהו".

מכאן גם נגזרות שתי דרכים בהשתחררות מהנדר: הפרת נדרים והתרת נדרים. מי שנמצא בדרגה הנמוכה, החכם מפר את נדרו; כלומר, הוא מעלה אותו לדרגה עליונה יותר, שבה אין הוא זקוק עוד לנדר. אולם למעלה ממנו עומד החכם שבכוחו להתיר את הנדר – הוא מרים את האדם לדרגה גבוהה עוד יותר, שבה הנדר נהפך לדבר מותר ורצוי, מכיוון שהאדם מגיע לדרגה שבכוחו להעלות לקדושה גם את המותרות ולהשתמש בהם לצורך עבודת ה'.

(לקוטי שיחות כרך לג, עמ' 191)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)