חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להיות יהודי גם בכיס
חיים יהודיים

מדורים נוספים
שיחת השבוע 961 - כל המדורים ברצף
הקרב על ירושלים לא תם
בציפייה לגאולה
יש חדש
ספירה שהיא הכנה
ירושלים
לא התלוננו בירושלים
הפגישה בכותל
להגיע ל'ירושלים'
להיות יהודי גם בכיס
עשבי תיבול

 

יעקב מורשת: מהפכה יהודית דרך הכלכלה

שנים היה מר יעקב מורשת, מנכ"ל 'הילת שוהם' (השקעות וייעוץ לפי התורה), חשוף להערות עוקצניות שהופנו לעבר יהודים שומרי-מצוות, על שהם 'יהודים עד הכיס': הם שומרים שבת, מקפידים על כשרות, נזהרים מאבק ריבית, ובאותה שעה כספם מושקע בחברות העוברות על האיסורים הללו. "איך ייתכן שיהודים עומדים שעות ובודקים אתרוגים בעזרת זכוכית מגדלת, בשעה שהכסף שלהם מושקע בעסקים העוברים יום-יום על איסורי תורה?!", נשאל לא-אחת על-ידי בכירים בעולם הכלכלה.

מאחורי השאלות והעקיצות הללו הייתה טמונה הנחה, שבעצם אי-אפשר להיות יהודי שומר-מצוות עד הסוף בעולם מודרני. יעקב החליט להוכיח שאפשר גם אפשר. לפני כשלוש שנים הקים מודל ייחודי של חברת השקעות הפועלת אך-ורק על-פי ההלכה. על החברה כולה, ואף על כל עסקה המתבצעת על-ידה, מפקח הרב אריה דביר, איש-הלכה המתמחה בפיננסים והעומד בראש 'המכון לכלכלה על-פי ההלכה'.

הכול חוסכים

יעקב (41), כלכלן ובעל תואר שני במנהל-עסקים, תושב גבעת-שמואל, שימש בעבר דירקטור בבנק איגוד וברשות שדות התעופה. הוא מילא שורת תפקידים כלכליים בכירים בגופים עסקיים גדולים נוספים. לדבריו, סוגיית ההשקעות נוגעת כמעט לכל אחד ואחת.

"אין כמעט אדם שכיר שחלק ממשכורתו אינו מופרש לקרנות פנסייה והשתלמות. אפילו אברכי 'כולל', קרוב לוודאי שנשותיהם שכירות, וסביר להניח שיש להם כסף המושקע בקופות-גמל או בתכניות חיסכון כלשהן. האם מישהו בודק עם פקיד הבנק את טיב החברות שעמן הבנק סוחר?", הוא שואל.

באוצר הרימו גבה

"יש כאן בעצם שלוש בעיות", מסביר יעקב. "ראשית, שותפות לדבר-עברה; שנית, הנאה מרווחים של איסור; ושלישית, מראית-עין. איזו צורה יש לזה, שיהודים שומרי-מצוות עומדים ומפגינים מול קניון מסחרי הפתוח בשבת, בשעה שהכסף שלהם עצמם מושקע באותו קניון ממש. זה אבסורד!".

מדיניות ההשקעות של 'הילת שוהם', הפוסלת על הסף חברות ואפיקי השקעה משיקולים דתיים, לא מצאה-חן בעיני כמה אנשים במשרד-האוצר, המפקח על החברה. "לא מדובר בהתנגדות ממניעים אנטי-דתיים", מסביר יעקב, "אלא הייתה להם טענה על עירוב שיקולים דתיים בשיקולים עסקיים. קשה להם להבין מדוע לא להשקיע בחברה משגשגת רק מפני שהיא מחללת שבת. דווקא ברשות לניירות ערך – הגוף הנוסף שמפקח עלינו – היה לנו קל יותר, מפני שבראש מחלקת קרנות-נאמנות עומדת אישה חרדית. אט-אט התרגלו ל'שיגעון' שלנו, וכיום כבר יודעים באוצר כי אצלנו – מה שאינו כשר הלכתית אינו כשר גם עסקית".

אפשר לחולל מהפכה

לדעת יעקב, אם ציבור שומרי-המצוות כולו היה מתאגד ותובע מהבנקים ומחברות ההשקעות להשקיע את המיליארדים שלו אך-ורק בעסקים שאין בהם איסור - הייתה מתחוללת כאן מהפכה אדירה, בלי שום צורך בחקיקה. "בארצות-הברית, למשל, מקובל מאוד שהציבור מעורב אישית בבחירת החברות שבהן מושקע כספו. שם הדגש הוא על ענייני איכות-סביבה, התאכזרות לבעלי-חיים וכיוצא בזה. מדוע שאנחנו לא נעמוד על שלנו בענייני מצפון יהודיים?".


 
     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)