חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:36 כ"ב באייר התשפ"ד, 30/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לעתיד לבוא נבין
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1943 - כל המדורים ברצף
האמונה והשכל משלבים ידיים
יש חדש
קומץ שמשפיע על הכול
תרומת הדשן
מבצע הלבשה בהרי האטלס
לעתיד לבוא נבין
מי ברשימת המצוות?
רציתי לשאול
בדיקת הספרים מחמץ
צוואת הבן שנפל: שמחת חיים

חֻקָּה חָקַקְתִּי. יש מצוות שאנו מבינים, ויש מצוות שאינן מובנות בשכלנו, ואז אנו כאילו מרכינים ראש ואומרים שיש לקיים אותן בבחינת "חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, אין לך רשות להרהר אחריה" (במדבר רבה, תחילת חוקת).

הנטייה הטבעית היא לשאוף שנקיים את המצוות הבלתי-ניתנות להבנה באותה שלמות והכרה פנימית שאנו מקיימים את המצוות המובנות לנו. תורת החסידות הופכת את הדברים: "השכל האנושי אומר שיש לקיים את ה'חוקים' באותה חיוּת שמקיימים 'משפטים'. כלומר, כשם ש'משפטים' היו צריכים לקיים מצד חיוב השכל, גם לולי ציווי ה', כך צריכים לקיים את ה'חוקים', להיותם ציווי ה'. אבל האמת היא שצריכים לקיים את המשפטים כשם שמקיימים את החוקים, משום שעיקר קיום המצוות צריך להיות לפי שהן ציווי ה'" (ספר המאמרים קונטרסים כרך א, עמ' פד).

ולכן דיני הפרה האדומה נפתחים במילים: "זאת חוקת התורה". לא נאמר "זאת חוקת הפרה" (כמו "זאת חוקת הפסח" וכדומה), אלא "זאת חוקת התורה". יש כאן רמז שרעיון זה של 'חוקה' – קיום מצווה מתוך ציות מוחלט לרצון העליון, בלי שום ידיעה והבנה – צריך לאפיין את כל התורה כולה ולא רק את מצוות פרה אדומה; את כל המצוות צריכים לקיים מתוך התבטלות לקב"ה ולא מפני הבנתנו.

ואולם בימות המשיח נבין את מה שאיננו מבינים כיום: "דברים שלוקחים עכשיו בדרך של אמונה, לעתיד לבוא יומשכו בהשגה; ואילו האמונה שבימות המשיח תהיה בעניינים נעלים הרבה יותר, שבזמן הזה אין יודעים אודותם כלל, אפילו בבחינת אמונה"  (תורת מנחם, כרך לו, עמ' 11).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)