חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:38 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תרומת הדשן
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1943 - כל המדורים ברצף
האמונה והשכל משלבים ידיים
יש חדש
קומץ שמשפיע על הכול
תרומת הדשן
מבצע הלבשה בהרי האטלס
לעתיד לבוא נבין
מי ברשימת המצוות?
רציתי לשאול
בדיקת הספרים מחמץ
צוואת הבן שנפל: שמחת חיים

נקי מכעס ותאוות

"ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו" (ויקרא ו,ג). "מדו בד" זו הכתונת, שמכפרת על כעס ושפיכות דמים, "ומכנסי בד" מכפרים על התאוות (זבחים פח). ללמדך שרק מי שהוא נקי מתאוות ומכעס יכול להקריב קרבן לה' יתברך.

(מי השילוח)

לצאת מד' האמות

הנביא, המנהיג, או מוכיח הדור הם בבחינת כוהנים. דרכו של תלמיד-חכם להתבודד בד' אמות של תורה ועבודת ה', ובכל-זאת יתעורר מדי פעם בפעם ויעסוק בצורכי הציבור והעם. "והרים את הדשן" – יעלה וירים את פחותי העם, "ושמו אצל המזבח" – יחברם ויקשרם בקדושת המקדש וירוממם לקדושה ולטהרה.

(חתם סופר)

לזכור את צורכי העם

"ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים" (ויקרא ו,ד). זו העבודה הראשונה גם אצל הכוהן הגדול בהיכנסו לפניי ולפנים. ולמען לא ישכח הכוהן, בחיר העם, בבואו למקום קדוש ונורא כזה, את העניינים הפשוטים והגשמיים של העם, ציוותה התורה: "ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים". ילבש בגדי חול ויעסוק בעבודת חול, כדי שיזכור להתפלל על הצרכים הרגילים והפשוטים של העם.

(רבי בונם מפרשיסחה)

אין להזכיר

הרמת דשן המזבח בכל יום היא אחת מתרי"ג המצוות. יש בזה סמל והוראה, שלאחר שהחוטא הביא את קרבנו לפני ה' והתוודה עליו, אין להזכיר לו עוד את חטאי העבר, אלא מצווה למחוק את עקבותיהם ולהשכיחם.

(עיטורי תורה)

אש באפר

שאלו את המגיד ממזריטש מנין מפיקים להט והתלהבות בעבודת ה'. אמר: מי שצריך אש, מחפש באפר. וזהו "והרים את הדשן", ומהאפר –  "ואנכי עפר ואפר" – יקבל התרוממות רוח לעבודת הבורא.

לזכור את היום

האדם צריך לזכור שיבוא יום שבו "ופשט את בגדיו ולבש בגדים אחרים" – בגדי לבן; "והוציא את הדשן" – הגוף, שהוא הפסולת – "אל מחוץ למחנה" – מחוץ לעיר, "אל מקום טהור" – לבית מועד לכל חי; "והאש על המזבח תוקד בו" – אש הגיהינום. ועל כן ישוב בתשובה מבעוד מועד.

(רבי מאיר מפרמישלן)

תיקון חצות

ראשית העבודה בבית המקדש הייתה בערך בחצות הלילה, בעבודת תרומת הדשן. עניינה בעבודה, בנפש האדם, הוא 'תיקון חצות'. בעבודה הרוחנית של תרומת הדשן האדם מקבל עליו להיות 'בעל בית' על המחשבה והדיבור, על הראייה ועל השמיעה. ואז, כאשר קריאת שמע שעל המיטה שלו היא כדבעי, הוא ישן כיהודי, ובקומו מהשינה בבוקר יכול להתחיל בעבודת התפילה.

(ספר המאמרים תש"י)

שני סוגי דשן

ב'תרומת הדשן' עצמה היו שני עניינים: א) 'דשן' שעליו נאמר "והרים את הדשן... ושמו אצל המזבח", שהיה נבלע במקומו; ב) 'דשן' שעליו נאמר "והוציא את הדשן אל מחוץ למחנה". הווי אומר שאחרי הקרבת הקרבן, שבו הופרד הטוב מהרע בשלב הראשון, לוקחים את הפסולת הנשארת, ואת הטוב שעדיין מעורב בה מנצלים ומעלים לקדושה, ואילו את הפסולת הגמורה, שאי-אפשר לבררה כלל – דוחים לגמרי.

(ספר המאמרים תרצ"ט)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)