חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

קומץ שמשפיע על הכול
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1943 - כל המדורים ברצף
האמונה והשכל משלבים ידיים
יש חדש
קומץ שמשפיע על הכול
תרומת הדשן
מבצע הלבשה בהרי האטלס
לעתיד לבוא נבין
מי ברשימת המצוות?
רציתי לשאול
בדיקת הספרים מחמץ
צוואת הבן שנפל: שמחת חיים

בהקרבת מנחה הכוהן קומֵץ קומֶץ ממנה, כציווי התורה: "וְהֵרִים מִמֶּנּוּ בְּקֻמְצוֹ, מִסֹּלֶת הַמִּנְחָה וּמִשַּׁמְנָהּ", ומקטיר אותה על המזבח. את יתרת המנחה אוכלים הכוהנים, אך התורה מזהירה שלא תיאפה חמץ: "מַצּוֹת תֵּאָכֵל... לֹא תֵאָפֶה חָמֵץ".

קרבן המנחה, המובא על-פי-רוב מקמח חיטה, שהוא מזונו העיקרי של האדם, מייצג את כלל הצרכים הגשמיים של האדם. במובן הרוחני המנחה מייצגת את האדם המבקש לקרב את חייו הגשמיים ואת עולמו הגשמי לקב"ה.

תנאים לאכילה

התורה מורה שרק הקומץ מועלה על המזבח. קומץ זה מייצג את הזמן המוקדש לתפילה וללימוד התורה, התופס אצל רוב בני ישראל מקצת היום, בעוד שאר הזמן מופנה לצורכי הפרנסה והחיים הגשמיים. העיסוקים האלה מסומלים בשיירי המנחה, המותרים באכילה.

ואולם התנאי לאכילת שיירי המנחה הוא שהקומץ הוקרב, והם התקדשו על־ידו. המשמעות הפנימית היא שגם שאר הזמן, שבו היהודי עסוק בענייני חולין, מתקדש במידה מסוימת על־ידי התפילה ולימוד התורה. ועוד תנאי בזה, שהמנחה לא תהיה חמץ. המשמעות היא שהעיסוק בענייני העולם צריך להיות בלי גאווה ותחושת ישות, מתוך הכרה ש"לה' הארץ ומלואה", וברצונו – "את הארץ נתן לבני-אדם".

מי מאחורי ההצלחה

העשייה בענייני החולין יש בה מרכיבים של יוזמה אישית. למראית העין נדמה שההישגים תלויים במידת ההשקעה, והאדם עלול לזקוף את ההצלחה לעצמו. תחושת שיכרון הכוח, המתוארת בפסוק "כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" (דברים ח,יז), מיוצגת בחמץ התופח, וזו משמעות האיסור לאפות את המנחה חמץ.

היכולת להכיר שכל ההישגים באים מהקב"ה לבדו נובעת מכך שכל יהודי יש בו בחינת כהונה פנימית, שהרי במעמד הר סיני הקב"ה אמר לכל בני ישראל "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות יט,ו).

תפקיד ייחודי

ואולם למנחת כוהן דין אחר: "וְכָל מִנְחַת כֹּהֵן כָּלִיל תִּהְיֶה, לֹא תֵאָכֵל". כוהן המביא מנחה עליה להיות מוקטרת כולה על המזבח. הכוהנים מייצגים את מי שמובדלים לגמרי מענייני החולין, וכל עניינם לשרת את הקב"ה. אצלם אין חלוקה בין תחומי קודש לתחומי חול, ולכן המנחה שלהם הועלתה כליל.

יכול אדם לטעון ולומר שגם הוא רוצה לפרוש מענייני העולם לגמרי, כמו כוהן. אך הקב"ה קבע חלוקה בין קבוצה מצומצמת של יושבי אוהל לבין רוב בני ישראל, הנדרשים לעבוד את הקב"ה מתוך העיסוק בגשמיות דווקא, וכל אחד ואחד צריך למלא את התפקיד הייחודי שלו.

(רשימות חוברת יג, חוברת קלד)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)