חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:36 זריחה: 5:39 י"ג באייר התשפ"ד, 21/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רציתי לשאול

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1942 - כל המדורים ברצף
סופו של המן ויורשיו
יש חדש
למצות את כל היכולות
מגילת אסתר
יכולים או לא?
פורים בימות המשיח
ליהודי חברון הייתה אורה
רציתי לשאול
מגילה במוצאי שבת
ריאיון פורימי עם 'בובלך'

עם הרב יחיאל גלוכובסקי

מנהל בית חב"ד פארק המדע, רחובות נס-ציונה

מה עניינה של השתייה לשוכרה בפורים?

בגמרא (מגילה ז,ב) נאמר שאדם חייב להתבסם בפורים עד שלא יידע בין ארור המן לברוך מרדכי. הפוסקים דנים אם אכן הכוונה להשתכר ממש. הרמ"א, גדול פוסקי אשכנז, מורה: "ישתה יין יותר מלימודו מעט, ויישן, ומתוך שיישן לא יידע בין ארור המן לברוך מרדכי".

ברור לגמרי שמי שהשתייה תגרום לו להתבזות ולהתנהג בצורה שלוחת רסן – עליו להימנע משתייה. פורים הוא יום קדוש ולא יום של פריקת עול והשתוללות.

ואולם מי שנכנס לסעודת פורים מתוך הרגשת הקדושה וההתעלות של יום זה, ולוקח 'לחיים' כדי להשתחרר מהמגבלות והעכבות הרגילות, וכדי לאפשר לנשמתו לפרוץ ולהאיר – אדם כזה יכול לשתות.

בפורים ניסה המן הרשע להשמיד את הגוף היהודי, ולכן מצוות פורים מתבטאות בענייני הגוף דווקא – משלוח מנות, מתנות לאביונים, משתה ושמחה. גם השתייה היא חלק מעניין זה, כדי לבטא שכאשר יהודי שותה, הוא מתעלה ומתחבר יותר עם הקב"ה.

הרבי מביא שבפורים השאיפה היא להגיע להתחברות עם הקב"ה שמעבר למגבלות השכל. כל השנה השכל הקר מגביל אותנו ומונע מאיתנו להיסחף עד כלות בצימאון לבורא. בפורים אנחנו מנסים לפרוץ את המגבלות האלה, ונעזרים גם באמירת 'לחיים', בבחינת "נכנס יין, יצא סוד".

אך כאמור, הכול תלוי באישיותו של האדם ובהכנה שלו לסעודת פורים. אם הוא מרגיש את קדושת היום ויש בו תשוקה להתעלות ולדבוק יותר בקב"ה – השתייה תסייע לו להתרומם ולהוציא מעצמו את הטוב הטמון בו. וגם אז עליו לשמור על עצמו, שכן "אדם מוּעָד לעולם" (משנה, בבא קמא, ב,ו).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)