חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:36 זריחה: 5:39 י"ג באייר התשפ"ד, 21/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

למצות את כל היכולות
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1942 - כל המדורים ברצף
סופו של המן ויורשיו
יש חדש
למצות את כל היכולות
מגילת אסתר
יכולים או לא?
פורים בימות המשיח
ליהודי חברון הייתה אורה
רציתי לשאול
מגילה במוצאי שבת
ריאיון פורימי עם 'בובלך'

המצווה לקרוא את מגילת אסתר מחייבת לקרוא את כולה, בלי להחסיר שום פסוק. כל שכן קטע שלם, שיש לקרוא וללמוד בעיון, ולהפנים את הוראותיו בעבודת ה'.

לאור זאת צריך להבין מדוע המגילה טורחת לספר באריכות רבה כיצד המלך אחשוורוש ערך את 'משתה המלך'. אכן, עצם העובדה שערך משתה נחוצה כדי להבין את השתלשלות האירועים שהביאו להכתרת אסתר למלכה. אך לשם מה נחוץ הפירוט שהאורחים ישבו על מיטות זהב וכסף, מכוסות בבדי חור, כרפס ותכלת, ושהרצפה הייתה עשויה מבהט ושש ודר וסוחרת?

לא להצטדק

בפשטות, תיאור ההוללות של המלך אחשוורוש נועד לבטא את טיפשותו של המלך ואת תחומי העניין שהעסיקו אותו. ועדיין אין זו סיבה מספקת לחזור מדי שנה בשנה על כל פרטי המשתאות של אחשוורוש! מן ההכרח שפרטים אלה באים ללמדנו מסר משמעותי, הנוגע לעבודת ה' של כל יהודי.

כאשר הקב"ה נותן לאדם יכולות ואפשרויות, עליו למצות אותן עד תום. לא להסתפק בעשייה חלקית, ולהצטדק שפלוני עשה כך וכך וזה היה טוב בעבורו. מלמדת אותנו המגילה שאם יש לך יכולות גדולות, אינך עושה 'משתה' רגיל, אלא אתה חוגג 'בחצר גינת ביתן המלך' בהידור רב ככל האפשר.

גם אחשוורוש הבין

לכן לא דיי לומר בקצרה שהמשתה היה "משתה גדול", אלא המגילה רואה צורך לתאר את הפרטים המדויקים שמעידים על עושרו של המלך ועל ההשקעה הרבה במשתה. מכיוון שהוא מולך על מאה עשרים ושבע מדינות, עליו לעשות משתה ראוי, שיבטא "את עושר כבוד מלכותו"!

ואם המלך אחשוורוש, שלא היה הפיקח הגדול ביותר, הבין את חשיבות עשיית המשתה לפי יכולותיו, על אחת כמה וכמה שיהודי נדרש להבין, שכאשר ניתנת לו שליחות מהקב"ה לעשות עניין של מצווה – עליו לעשותו במידה המרבית שלו, "בכל מאודך", לפי הגדרת ה'מאוד' שלו!

שני מיליון

מי שיכול לבנות מוסד חינוכי מפואר, אינו יכול להסתפק בבניית מוסד מצומצם. אלא מה, הדבר מחייב אותו שלא לישון ולא לנוח – עליו לעשות זאת! מי שיכול לתרום לצורכי צדקה שני מיליון דולר, אינו יכול להסתפק בתרומה של מיליון אחד, אף-על-פי שבעבור מישהו אחר גם תרומה של ח"י דולר היא תרומה נכבדה.

וכשם שאחשוורוש לא הסתפק במאה ושבעים ימי משתה, אלא חגג מאה ושמונים יום; וכשם שלא רק הוא התבסם מיין משובח אלא דאג שכולם יחגגו לפי כבודם – מי בחצר, מי בגינה, מי בביתן (מגילה יב,א) – כך גם אתה, בבואך לבצע את שליחותך בעבור הקב"ה ועם ישראל, אל תסתפק ביציאה ידי חובה בלבד. עליך לממש את כל היכולות, הכישורים, ההזדמנויות והכלים שניתנו לך, ולמלא את שליחות הקב"ה במידה הרחבה והנדיבה ביותר.

(תורת מנחם, כרך עא, עמ' 267)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)