חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אורחים מירושלים ולהפך
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1941 - כל המדורים ברצף
מחפשי תיקון ומלבי תבערה
יש חדש
כללים אחרים לימי המילואים
פקודי המשכן
מבקשי הדוח
עולם שאין בו רע
תודה על הפציעה
רציתי לשאול
אורחים מירושלים ולהפך
לחשוף לעולם הערבי את האמת

שאלה: מה דינם של בני ירושלים המתארחים בשבת י"ג באדר-ב בערים פרוזות ולהפך?

תשובה: מה שקובע לעניין מצוות פורים הוא המחשבה בכניסת פורים היכן להימצא בעלות השחר. מי שבמוצאי שבת חשב להיות בעלות השחר של יום ראשון, י"ד באדר-ב, בערי הפרזות (תל-אביב, בני-ברק, פתח-תקווה וכדומה) – מתחייב במצוות פורים ביום ראשון. ומי שחשב להימצא בעלות השחר בירושלים – מתחייב במצוות פורים בשושן פורים, כדין בני ירושלים.

תושב המרכז שנסע להתארח בשבת בירושלים ובצאת השבת מתכונן לחזור לביתו, צריך לשמוע את המגילה במוצאי שבת (יש בירושלים מנייני קריאה במוצאי שבת בדיוק בעבור אנשים כאלה), ולקיים את כל מצוות פורים ביום ראשון.

ואולם אם בדעתו להישאר בלילה (ובעלות השחר) בירושלים – דינו כתושב ירושלים, ועליו לקיים את מצוות פורים ביום שני, שושן פורים, גם אם יחזור בהמשך היום לביתו שבמרכז הארץ.

כך בן ירושלים שנסע להתארח בשבת באזור המרכז ובדעתו לחזור לביתו במוצאי שבת – אינו קורא את המגילה עם כולם במוצאי שבת, כי פורים שלו הוא ביום שני, שושן פורים. אך אם בדעתו לשהות באזור המרכז בעלות השחר של יום ראשון, יקרא את המגילה במוצאי שבת ויקיים את מצוות פורים ביום ראשון (וגם אם ייסע בבוקר לירושלים יקיים שם את מצוות פורים). ויש אומרים שכדאי שיקיים את מצוות פורים בירושלים גם ביום שני, שושן פורים, אך בלי ברכה.

בן ירושלים צריך להיזהר שלא לנסוע בליל ט"ו אל מחוץ לעיר, באופן שישהה שם בעלות השחר של שושן  פורים, כי בזה עוקר עצמו ממצוות פורים.

מקורות: מגילה יט,א. טושו"ע או"ח סי' תרפח, ופסקי תשובות שם.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)