חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:36 זריחה: 5:39 י"ג באייר התשפ"ד, 21/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עולם שאין בו רע
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1941 - כל המדורים ברצף
מחפשי תיקון ומלבי תבערה
יש חדש
כללים אחרים לימי המילואים
פקודי המשכן
מבקשי הדוח
עולם שאין בו רע
תודה על הפציעה
רציתי לשאול
אורחים מירושלים ולהפך
לחשוף לעולם הערבי את האמת

לֵב בָּשָׂר. בימות המשיח יטהר הקב"ה את ליבנו, כדברי הנביא (יחזקאל לו,כו): "וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ, וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם. וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם, וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר". אברבנאל מפרש שהכוונה לביטול יצר הרע לעתיד לבוא: "רוצה לומר [שהלב יהיה] נכנע ומשועבד לשכל, לא קשה כאבן. ואין הכוונה בייעוד הזה שיבטל הבחירה והאפשרות ויהיו בני-אדם מוכרחים במעשיהם, אלא שיעשה הקב"ה לעיניהם כל-כך מהאותות והמופתים, עד שיפחדו אל השם ואל טובו, ולא תהיה בהם נטייה אל התאוות הגשמיות, כי אם אל השלמות, כמו שהיה באדם הראשון קודם חטאו".

תורת החסידות מבארת (וככה תרל"ז, פרק יז) בדרך שונה את משמעות הייעוד הזה: "ונוכל להבין זאת מנפש הבהמית הרוחנית שבאדם. שעכשיו הרי היא מתאווה תאוות גשמיות, ועל-פי הסתת יצר הרע יכשיל גם נפש האלוקית שבאדם, שתומשך אחר תאוותיו הקשות והרעות, לעבור פי מלך מלכי המלכים הקב"ה. עם כל זה, לעתיד לבוא תזדכך ותשוב להיות מכלל עובדי ה'. שהרי אז בוודאי יקוים מאמר רז"ל: בכל לבבך – בשני יצריך".

שְׁחִיטַת הַיֵּצֶר. דברים אלה עולים בקנה אחד עם ביאור החסידות למאמר הגמרא (סוכה נב,א): "לעתיד לבוא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו". וכך מסביר זאת הרבי מליובאוויטש (בביקורו של האדמו"ר מסקוליא, בי"ג בתמוז תשמ"א), בהקדמת השאלה מדוע נאמר 'שוחטו' ולא 'הורגו':

"פירוש הענין של 'שוחטו' אינו כפי שמפרש העולם, שמבטלים את מציאותו, כי לפי פירוש זה אינו מובן מדוע נאמר הלשון 'שוחטו' ולא הלשון הרגיל – 'הורגו'. אלא הפירוש ב'שוחטו' הוא על דרך לשון חז"ל 'אין ושחט אלא ומשך'. והביאור בזה: על-ידי עניין השחיטה נעשית הבהמה מוכשרת למאכל אדם, ועל-ידי זה יש אפשרות למין החי להתעלות למין המדבר – כאשר המאכל (מבשר הבהמה) נעשה דם ובשר כבשרו של האדם, מין המדבר... וזהו הפירוש במאמר רז"ל 'לעתיד לבוא מביא הקב"ה ליצר הרע ושוחטו', היינו, שמציאות יצר הרע לא תתבטל לגמרי, אלא אדרבה, מציאותה תתעלה ותתהפך לטוב".

העברת הרע מן העולם תשנה לבלי הכר את כל מציאות החיים. הרע והמלחמה בו ארוגים כל-כך בתוך חיינו, עד שסילוקו יוצר למעשה עולם שונה לחלוטין. זה עולם בלי עלבונות ובלי שנאות, בלי קנאה ובלי רדיפת בצע. ילדים שאינם רבים עם הוריהם ומוריהם. אנשים שאינם רבים עם עצמם. אין על מי לכעוס. אין בשביל מה להתרגז. הכול רק טוב – וזה יהיה טבעי כל-כך! המאבק בין הטוב לרע הוא תמצית כל העבודה בזמן הזה. זה התפקיד שמוטל עלינו – להילחם ברע, להגביר את הטוב, להפריד את הטוב מן הרע. בעקבות העבודה שלנו העולם מתברר והולך; הטוב נפרד והולך מן הרע, והשלמת המלאכה הזאת מביאה את הגאולה האמיתית והשלמה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)