חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מחצית השקל
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1939 - כל המדורים ברצף
אין 'הכול או לא-כלום'
יש חדש
מושגי זמן אחרים על ההר
מחצית השקל
רמז בפסוקים
השלב השלישי
הוראה מפתיעה בחלום
רציתי לשאול
עוגה בתנור חלבי
"מבטיחים לא לשכוח שום נופל"

כסף כמו אש

"זה ייתנו, כל העובר על הפקודים מחצית השקל" (שמות ל,יג). "הראה לו כמין מטבע של אש ואמר לו, כזה ייתנו" (רש"י בשם המדרש). למה מטבע של אש דווקא? אלא שהמטבע כמוהו כאש – כשם שהאש יכולה להועיל, ככוח מניע ומחמם, ויכולה להזיק ולחולל שריפה, כך המטבע יכול לשמש לדברים טובים ונעלים, לצדקה ולמעשים טובים, ויכול לשמש גם להרס ולחבלה, להיות שורש כל תקלה.

(נועם אלימלך)

נתינה באש

משה רבנו תמה איך המטבע הפשוט יכול להיות כופר נפש. הראה לו הקב"ה מטבע של אש ואמר "כזה ייתנו" – אם הנתינה לא תהיה סתמית, אלא באש ובהתלהבות, בהתעלות הנפש, במסירת הנשמה ממש – כי אז יהיה זה כופר נפש.

(רבי מנחם-מענדל מקוצק)

בוער כאש

אל תתמה על כוחו הגדול של מטבע קטן, ועליך לדעת שזה 'מטבע של אש' –  אף על אותו מטבע האדם נתקל בסירובו של יצר הרע הבוער כאש, שאינו מסכים לתיתו לצדקה.

(רבי משה מקוברין)

תחת כיסא הכבוד

הדין במחצית השקל ש"כופין את מי שלא נתן, עד שייתן". ועל זה תמה משה, כיצד נתינה כפויה יכולה להיות כופר נפש? הראהו הקב"ה 'מטבע של אש'. גם נתינה שעושים מתוך כפייה, בלי רצון וחיות, היא 'מטבע של אש', מאחר שהיא קשורה ונובעת מ'תחת כיסא הכבוד' – מעצם הנשמה.

(הרבי מליובאוויטש)

בריחה מאש

משה תמה איך יוכל האדם לעמוד בניסיון הממון, והראה לו הקב"ה 'מטבע של אש' – שיברח מזה כבורח מן האש.

(עיטורי תורה)

להעלות את המחצית

שקל רומז לנשמה, שכן 'שקל' בגימטרייה 'נפש'. לכל יהודי ניתנה מחצית נשמה, ומוטל עליו להעלות את המחצית האחרת בעבודת השם ובמעשים טובים, שתהא שווה במדריגתה למחצית הראשונה.

(אדמו"ר רבי חנוך מאלכסנדר)

דיי באיסור מדרבנן

"העשיר לא ירבה" (שמות ל,טו). נאמר בגמרא (כתובות סז): "התקינו, המבזבז – לצדקה – אל יבזבז יותר מחומש". למה לא נאמר על זה לאו מפורש בתורה, כמו שנאמר בתרומת המשכן "העשיר לא ירבה"? אלא שבנדבות המשכן התרומה הייתה בגלוי, בפרהסיה, ולכן היה חשש שיימצא עשיר שירצה לקבל כבוד ופרסום על-ידי הצדקה. אבל סתם צדקה ניתנת בסתר, ולכן לא היה צורך בלאו מפורש, כי אפשר לסמוך על העשירים שגם איסור דרבנן יספיק להם...

(רבי אייזיל חריף)

להניח ארבע

טעמי המקרא במילים "העשיר לא ירבה" הם 'מונח רביעי'. רמז למאמר חז"ל "המבזבז אל יבזבז יותר מחומש" – ד' חלקים יניח לו, וזהו 'מונח רביעי'.

(קרבן העני)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)