חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:36 זריחה: 5:39 י"ג באייר התשפ"ד, 21/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הבקשה לברר הלכות באורים ותומים
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1938 - כל המדורים ברצף
העם דורש שיח אחר
יש חדש
הבקשה לברר הלכות באורים ותומים
כתית למאור
לצוות ולהנהיג
'חֹשן' בגימטרייה 'משיח'
מסלול הזכות של העלאת האור
רציתי לשאול
קריאת שמע לער בלילה
מוכנים לגאולה עם מדי המקדש

הגמרא מספרת (תמורה טז,א) שבימי האבל על משה רבנו "שלושת-אלפים הלכות נשתכחו". באו בני ישראל ליהושע וביקשו ממנו לבקש שיגלו לו אותן מן השמיים, ואמר להם "לא בשמיים היא". לימים פנו אל שמואל הנביא ודחה אותם, בצטטו את הפסוק "אלה המצוות אשר ציווה ה' את משה..." (ויקרא כז, לד), שממנו לומדים שאין נביא רשאי לחדש דבר בתורה.

מוסיפה הגמרא שבני ישראל ניסו לשאול את פינחס, ואף הוא השיב "לא בשמיים היא". גם אלעזר אמר: "אלה המצוות". נשאלת השאלה, מדוע ביקשו מאישים אלה דווקא לשחזר את ההלכות האבודות, ומדוע השיב כל אחד מה שהשיב?

ארבעת הנשאלים

הפנייה אל יהושע מובנת ביותר, שכן יהושע היה ממשיכו של משה רבנו, נותן התורה. גם הפנייה אל שמואל מובנת, מפני שחידש דין שאפילו עֵלי הכוהן לא ידעוֹ, ש"שחיטה כשרה בזר", והוכיח זאת מן התורה. לאור זאת ביקשו שיחדש את שלושת-אלפים ההלכות.

פינחס וכמוהו אלעזר נזכרו בדבר הלכה בשעה שמשה שכחה. פינחס במעשה זמרי, בדין "קנאים פוגעים בו", ואלעזר בהלכות גיעולי כלים של נוכרים ש"נתעלמו ממנו" ממשה רבנו "לפי שבא לכלל כעס". אלעזר אמר לחיילים אחרי מלחמת מדיין: "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה" (במדבר לא,כא), ובגמרא (עירובין סג,א) נאמר על כך: "אמר להם, את אחי אבא ציווה ואותי לא ציווה", היינו שייחס את ההלכות האלה למשה. לכן נשאל שוב, אולי ייזכר בהלכות שנשתכחו בימי אבלו של משה.

אורים ותומים עדיפים

היו שתי אפשרויות לשחזר את ההלכות, אם על־ידי נבואה אם בשאלה באורים ותומים. מבין שתיהן, הבחירה המועדפת היא לשאול באורים ותומים, כדברי הגמרא (יומא עג,ב) שגדולים מנבואה, ונקראים אורים ותומים על שם שמאירים ומשלימים את דברי הנביאים.

לכן פנו אל יהושע, שהיה מלך ובעבורו שואלים באורים ותומים. ביקשו שישאל באורים ותומים, והוא השיב "לא בשמיים היא". כך פינחס, שהיה משוח מלחמה, והדין הוא שגם משוח מלחמה נשאל באורים ותומים. אף הוא נתבקש לשאול באורים ותומים, וגם הוא ענה "לא בשמיים היא".

סדר הנשאלים

לעומתם, שמואל ואלעזר לא היו יכולים לשאול באורים ותומים, ולכן ביקשו מהם שישאלו בנבואה. על כך ענו: "אלה המצוות", שזה דין שאוסר על נביא לחדש דבר בהלכות התורה.

ובאשר לקביעת סדר הפניות יש לומר שזה איננו סדר כרונולוגי, שהרי שמואל חי אחרי אלעזר, אלא זו הקִרבה המהותית של הנשאלים למקור ההלכות: תחילה יהושע, שקיבל את התורה ממשה רבנו, ולא היה דבר אחד שאמר או עשה מעצמו. לאחר מכן שמואל, שנחשב שקול כמשה ואהרון. אחריו פינחס, שיכול היה לשאול באורים ותומים וכמו-כן היה נביא, והאחרון אלעזר, שאמנם היה נביא ולא שואל באורים ותומים, אבל היה תלמיד משה.

(רשימות חוברת צה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)