חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:36 זריחה: 5:39 י"ג באייר התשפ"ד, 21/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מקור התקווה בגלות הקשה
גאולהפדיה


מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1937 - כל המדורים ברצף
היהדות קובעת גבולות
יש חדש
סוד מתן צדקה בלילה
תרומת המשכן
הדרך הנכונה
מקור התקווה בגלות הקשה
נס בדרך לכותל המערבי
רציתי לשאול
ציורים בבית הכנסת
ועשה ארון במו ידיך

עֲצֵי שִׁטִּים. כשלומדים את הציוויים על מלאכת המשכן, ובהם ההוראה לבנותו מעצי שיטים, שאורכם עשר אמות ורוחבם אמה וחצי, מתבקשת השאלה, מנין היו לבני ישראל במדבר קרשים כאלה? רש"י מביא על כך תשובה ממדרש תנחומא (שמות ט): "יעקב אבינו צפה ברוח הקודש שעתידין ישראל לבנות משכן במדבר, והביא ארזים למצרים ונטעם, וציווה לבניו ליטלם עימהם כשיֵצאו ממצרים".

זה דבר מופלא: יותר ממאתיים שנה קודם שעבוד מצרים דאג יעקב אבינו להביא ארזים למצרים, לטעת אותם שם, ולצוות את בניו שעם צאתם ממצרים ייקחו את העצים עימם, כדי שישמשו אותם להקמת המשכן. והלוא גם בהיותם במדבר יכלו לקנות עצים מסוחרי הגויים, או לשלוח שליחים ליער הקרוב ולהביאם משם (כפי שסבורים כמה פרשנים), ולמה היה צורך בהבאת השתילים מארץ ישראל ובנטיעתם במצרים?

מסביר הרבי מליובאוויטש (לקוטי שיחות כרך לא, עמ' 142) שבמעשהו זה של יעקב הסתתרה כוונה עמוקה: הוא ביקש לתת לבניו נחמה, שבכוחה יוכלו לשאת את סבלות הגלות הנוראה. הייתה להם תקווה ממשית בדמות עצי השיטים האלה. בני ישראל ראו את העצים וזכרו את ההבטחה על הגאולה ועל בניית המשכן מאותם עצים.

כלומר, עצי שיטים לצורך עשיית המשכן עצמו היו יכולים להשיג גם בדרך אחרת, אבל כדי שתהיה נחמתן של ישראל  – הביא יעקב אבינו ארזים ונטעם במצרים, וציווה את בניו שייטלום עמהם כשיֵצאו ממצרים, כדי שבמשך כל זמן גלות ושעבוד מצרים יהיו לנגד עיניהם עצי הארזים שנטע יעקב אביהם.

המדרש מדגיש שיעקב הביא את העצים למצרים. הוא לא הסתפק בנטיעת ארזים במצרים, אלא הביא עימו את השתילים מארץ ישראל. דבר זה מחזק את הנחמה והעידוד, כאשר בני ישראל רואים בעיניהם את הארזים שהובאו מארץ ישראל, המבשרים להם כי הם עתידים להיגאל.

צַדִּיקִים כַּאֲרָזִים. גם בגלות הזאת הקב"ה נותן לנו נחמה מעין זו. ה'ארזים' שלנו הם הצדיקים שבכל דור ודור, כפי שנאמר: "צדיק כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה". הצדיקים הללו, שהם למעלה מהגלות, מונעים מעם ישראל לשקוע בהוויית הגלות, ומעוררים את ליבו לגאולה.

ומכאן באים לעניין של נחמה גם באשר לגלות הנוכחית: כאשר שרויים בחשכת הגלות, בחושך כפול ומכופל של עקבות משיחא – אומר רבי תנחומא, מנחמם של ישראל, שאין להתפעל מחשכת הגלות, מכיוון שיודעים שהתכלית והמטרה היא "לבנות משכן במדבר", היינו לעשות ממציאות ה'מדבר' משכן ומקדש לו יתברך, דירה לו יתברך בתחתונים. עד שנזכה לקיום הציווי "ועשו לי מקדש" כפשוטו, בבית המקדש השלישי, בגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח צדקנו.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)