חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תרומת המשכן
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1937 - כל המדורים ברצף
היהדות קובעת גבולות
יש חדש
סוד מתן צדקה בלילה
תרומת המשכן
הדרך הנכונה
מקור התקווה בגלות הקשה
נס בדרך לכותל המערבי
רציתי לשאול
ציורים בבית הכנסת
ועשה ארון במו ידיך

הטוב שבלב

״מאת כל איש אשר ידבנו ליבו תיקחו את תרומתי״ (שמות כה,ב). כל אחד ואחד יביא את נדבת הטוב שבליבו. כי המשכן נבנה מן הטוב שנתברר מתוך כל אדם מישראל, וכל אחד ואחד הביא את הנקודה הטובה הייחודית לו, בגוון המיוחד לו.

(רבי נחמן מברסלב)

קידוש הכסף והזהב

״וזאת התרומה... זהב וכסף ונחושת״ (שמות כה,ג). על האדם לעשות משכן לקב"ה גם מדברי הרשות שלו, מכספו וזהבו. זאת ועוד, כשם שהזהב והכסף עצמם נעשו משכן, כן האדם חייב לקדש את דברי הרשות שלו באופן כזה שהם עצמם יהיו קדושים, ככתוב (משלי ג) ״בכל דרכיך דעהו״.

(לקוטי שיחות)

היסוד איתן

כשם שמקום המקדש נשאר בקדושתו גם בזמן הגלות, כמאמר חז״ל ״לעולם אין השכינה זזה מכותל המערבי״ – כן הוא ב'מקדש' הפרטי שבכל אחד ואחד מישראל: היסוד שלם, זך וטהור, וככתוב (שיר השירים ה): ״אני ישנה וליבי ער״; כל עניין השממה הרוחנית שיש לעיתים בישראל הוא ב'בניין' של המקדש הפרטי, אבל היסוד נשאר בקדושתו לעולם.

(היום יום)

גדולה מלאכה

״ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם״ (שמות כה,ח). ״ועשו״ – גדולה מלאכה, שאף הקב״ה לא הִשרה שכינתו על ישראל עד שעשו מלאכה. שנאמר: ״ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם״.

(אבות דרבי נתן)

בית של קדושה

"ועשו לשמי בית קדושה" (רש"י). על כל אחד ואחד לעשות את ביתו בית של קדושה.

(רבי מנחם מאמשינוב)

היכן הקב"ה שוכן

שאלו את ר׳ מנחם-מענדל מקוצק היכן מקום משכנו של הקב״ה, וענה: בכל מקום שבו מכניסים אותו. וזה ״ועשו לי מקדש״ – אם פנימיות האדם רצופה אהבת ה׳ ויראתו, כי אז ״ושכנתי בתוכם״, בתוכם ממש.

כוח מלמעלה

״ככל אשר אני מראה אותך... וכן תעשו״ (שמות כה,ט). למה פתח הכתוב בלשון יחיד – 'אותך', וסיים בלשון רבים – 'וכן תעשו'? אמר רבנו הזקן: בשעה שהראה הקב״ה למשה את תבנית המשכן וכליו, נתן לו את הכוח להביא את מה שראה לידי מעשה בפועל. זהו ״וכן תעשו״ – נתינת הכוח והסייעתא דשמיא לכל ישראל להביא לידי פועל את מה שראה משה בהר. ומאחר שהדיבור עצמו היה למשה בלבד, ואילו נתינת הכוח היא בעבור כל ישראל – לכן פתח בלשון יחיד וסיים בלשון רבים.

(ספר המאמרים תש״ד)

משכן ומקדש

״ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן״ (שמות כה,ט). הגמרא אומרת (עירובין ב) ״משכן איקרי מקדש ומקדש איקרי משכן״. 'מקדש' נקרא מצד ישראל, המתקדשים ופורשים מן החומריות, והוא דיבוק ישראל באביהם שבשמיים מלמטה למעלה; ו'משכן' נקרא מצד השם יתברך, השוכן בתוך עמו ישראל, והוא הדיבוק מלמעלה למטה. והיה המקום ההוא מקום חיבור ממטה למעלה ומלמעלה למטה. על כן הוא נקרא בשני השמות.

(שם משמואל)

התבונן בעצמך

"ככל אשר אני מראה אותך" – אינך צריך אלא להתבונן בעצמך, ומזה תבין כיצד עליך לעשות את תבנית המשכן.

(בעל 'קדושת יום טוב' מסיגט)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)