חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:46 זריחה: 5:48 י"ב בתמוז התשפ"ד, 18/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מילה בהרדמה
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1921 - כל המדורים ברצף
עם ישראל בתפארתו
יש חדש
הגלות איננה 'תקלה' אלא משימה
ישראל והכוכבים
היהודים יישארו בארץ
שני אלפים תורה
התחבולה הביאה תשועה
רציתי לשאול
מילה בהרדמה
"ירדתי מהרכב ובכיתי"

שאלה: במילת מבוגרים – האם מותר להרדים את הנימול בהרדמה כללית?

תשובה: על יסוד דברי המדרש על אברהם אבינו "הרגיש ונצטער, כדי שיכפול הקב"ה שכרו", יש סברא באחרונים, שמצוות מילה צריכה להיות על-ידי צער דווקא, ולכן יש להימנע מהרדמה המונעת מהנימול להרגיש את הכאב.

בדורנו יש בעניין זה מגוון דעות בין הפוסקים. יש הרואים בזה שינוי בהליך המקודש של ביצוע המילה, ומתנגדים להרדמה. לעומתם, יש שהתירו אפילו הרדמה כללית במילת מבוגר. לפי זה קשה להבין את הדרישה להשאיר צער בתינוק, שאינו מבין את משמעות הצער ומטרתו.

במילה של אדם שהוא מעל גיל מצוות יש להעדיף הרדמה מקומית מהרדמה כללית. כאשר מזריקים את חומר ההרדמה ליד חוט השדרה, זו הרדמה מקומית, ובשעת המילה האדם שולט בכל חושיו, וחייב בכל המצוות.

כל זה באשר למילת יהודי שלא נימול בילדותו, אבל גם לדעה זו כתבו שמילת גר אינה מצווה כלל, אלא רק 'הכשר מצווה', ולכן מותר להרדימו לכל הדעות.

במילת תינוק יכול המוהל למרוח משחת הרדמה, אך יעילותה אינה גבוהה. החלופה השנייה היא הזרקת חומר מרדים, שיעילותו עדיפה, פעולה שחייבת להיעשות על-ידי רופא, ויש לוודא שאין בה שום סיכון לתינוק.

מקורות: בראשית רבה מז,יא. שו"ת אמרי יושר ח"ב סי' קמ. שו"ת מערכי לב חיו"ד סי' נג. אנציקלופדיה הלכתית-רפואית כרך ד עמ' 569 ואילך, וש"נ. שלחן מנחם כרך ה עמ' קכט.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)