חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:41 זריחה: 6:05 כ"ג באדר א' התשפ"ד, 3/3/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בריאת האדם
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1919 - כל המדורים ברצף
אגרוף מלוכד למיגור הרשע
יש חדש
כל יהודי כמו אדם הראשון
בריאת האדם
לשוב בימי הנעורים
העברת הרוע מן העולם
שיקולי הסוחר ושיקולי הצדיק
רציתי לשאול
ברכות על מים
"מהכאב הנורא תצא תשועה גדולה"

הפיכת ה'כנגדו' ל'עזר'

"לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו" (בראשית ב,יח). אומרת על כך הגמרא (יבמות סג,א): "זכה – עזר; לא זכה – כנגדו". יש מי שהופך את ה'עזר' ל'כנגדו', ויש מי שמצליח והופך את 'כנגדו' ל'עזר'.

(הסבא מנוברדוק)

תירוץ מוכן

בדרך צחות: כשאדם אינו רוצה לתת צדקה, הוא מטיל את האשמה על אשתו, ואומר שהיא מעכבת בידו. זהו עזר כנגדו...

(רבי פינחס מקוריץ)

הניגוד מעניק ערך

אם יהיה האדם תמיד לבדו, בלי שיעמוד משהו כנגדו, אין ערך גם לטוב שלו. לפיכך אעשה לו עזר כנגדו ותהיה לו מלחמה, ואז, אם יזכה, תהיה לו לעזר. זה גם הפשט בפסוק (קהלת ז,כ) "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב" – בזמן של – "ולא יחטא"; בזמן שאין בו כל אפשרות לחטוא, גם הטוב בעצם אינו טוב.

(עקידת יצחק)

שתי אישות

"לזאת יקרא אישה, כי מאיש לוקחה זאת" (בראשית ב,כג). תנא משמיה דר' מאיר: איש ואישה שכינה ביניהם – יו"ד באיש וה"א באשה. זכו – שכינה ביניהן ומתברכין; לא זכו – שכינה מסתלקת מביניהן ונדבקות שתי האישות ואוכלתן.

(פסיקתא זוטרתא)

רק הנשמה יכולה

"וייצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה" (בראשית ב,ז). הגוף נברא תחילה בלי חיוּת, עד שנזרקה בו נשמה. על הנשמה נאמר "וייפח באפיו נשמת חיים", כי היא באה מהבחינה הפנימית ביותר, כמאמר הזוהר "מאן דנפח, מתוכיה נפח" – היינו שהנופח מכניס בזה את תוכיותו ופנימיותו. נשמה עליונה זו התלבשה בגוף עב וגס, כי רק היא מסוגלת לברר ולזכך חומר שפל ונחות כל-כך.

(ספר המאמרים תש"ח)

הקב"ה לימד

"וייטע ה' אלוקים גן בעדן מקדם וישם שם את האדם אשר יצר" (בראשית ב,ח). 'גן' רומז לתורה, כפי שנאמר בתיקוני זוהר ש'גן' רומז לנ"ג פרשיות התורה. "עדן מקדם" – הקב"ה, קדמונו של עולם, יש לו עדן ותענוג כביכול מהתורה שקדמה לעולם, ככתוב (משלי ח) "ואהיה שעשועים יום-יום". "וישם שם את האדם אשר יצר" – הקב"ה לימד את אדם הראשון תורה.

(כתר שם טוב)

כמו בגן העדן

"ועץ החיים בתוך הגן" (בראשית ב,ט). כיצד האדם יוכל להיות דבוק תמיד ב"עץ החיים" ולא יתאווה לתאוות העולם? התשובה היא: "בתוך הגן" – על-ידי שיראה עצמו כאילו הוא בגן עדן, ששם אין קנאה ותאווה. וכיצד יוכל האדם להרגיש שהוא בגן עדן? על-ידי שיקשר מחשבתו בבורא יתברך, ויחשוב שמלוא כל הארץ כבודו. בשעה שאדם 'רואה' רק את החיוּת האלוקית שבכל דבר – כלום אפשר שיתאווה לתאוות העולם?!

(המגיד ממזריטש, לקוטי אמרים)

המפליא לעשות

"וייפח באפיו נשמת חיים" (בראשית ב,ז). האפשרות שנשמת האדם, שהיא "חלק א-לוה ממעל ממש", תתלבש בגוף שהוא 'עפר מן האדמה', היא בכוח האין-סוף בלבד, שמפליא לעשות.

(ספר המאמרים ת"ש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)