חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:53 י"ט בתמוז התשפ"ד, 25/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לולב בשבת כזכר למקדש?
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1917 - כל המדורים ברצף
לחבק גם את הערבה
יש חדש
לולב בשבת כזכר למקדש?
חג הסוכות
יופי של מצווה
יֵצאו מים חיים מירושלים
המים שיבשו את תכנית הזדון
רציתי לשאול
ברכת 'לישב בסוכה'
שלומי בונה סוכה

כשם שאין תוקעים בשופר בראש השנה שחל בשבת, כך אין מברכים על הלולב בחג הסוכות שחל בשבת. כל זה מפני גזירה שגזר רבה, בשל החשש שעמי-הארץ יטלטלו את השופר או את הלולב ויעבירו אותו ברשות הרבים, שזה איסור מדאורייתא (ראש השנה כט,ב; סוכה מב,ב).

בספרי החסידות נידונה השאלה מדוע ראו חכמינו לבטל מצווה חשובה, כמו תקיעת שופר או נטילת לולב וכו', בגלל עמי-הארץ שעלולים לטעות. התשובה היא, שהשבת עצמה פועלת את כל העניינים הרוחניים שאנו יוצרים על־ידי השופר והלולב, וממילא כבר אין צורך כל-כך לתקוע בשופר ולברך על לולב כשהחג חל בשבת.

במקדש תקעו

כאן אפוא מתעוררת קושיה לכיוון ההפוך: אם השבת נשגבה כל־כך עד שאין בה צורך בשופר ובלולב, מדוע העילה להימנעות מן המצוות האלה היא גזירת רבה? לכאורה גם בלי החשש 'שמא יעבירנו ברשות הרבים' היו צריכים להימנע מתקיעת שופר ומנטילת לולב בשבת.

ההסבר הוא: יש כמה מצוות ומנהגים שאנו עושים כ'זכר למקדש'. לדוגמה, אכילת ה'כורך' בליל הסדר, שאומרים עליו "כן עשה הילל בזמן שבית המקדש היה קיים". לפי זה היה מקום לומר שאחרי חורבן בית המקדש עלינו דווקא לתקוע בשופר וליטול לולב בשבת, זכר למקדש שבו היו מקיימים את המצוות האלה גם בחג שחל בשבת!

מעשי זיכרון

גם בהיבט הרוחני, בפנימיות העניינים, המעשים שנעשים כזכר למקדש ודאי שהם מוסיפים הארה רוחנית מיוחדת, מעין זו שהייתה בבית המקדש. לכן אף שהשבת עצמה פועלת את פעולתן של תקיעת השופר ונטילת הלולב, היה מקום לומר שיש לקיים את המצוות האלה כזכר למקדש.

כאן מקומה של גזירת רבה, הגוברת על הערך הרוחני הנעלה של הזכר למקדש, וקובעת כי החשש 'שמא יעבירנו' מכריע שלא לתקוע בשופר ושלא ליטול לולב בחג שחל בשבת.

מזכירים ונזהרים

אנו מוצאים מורכבות כזאת גם בחג הפסח, שבו אוכלים 'כורך' זכר למקדש, ובה בעת אין אוכלים את הזרוע הצלויה, כדי שלא לתת מקום לטעות שאנו אוכלים את מה שאכלו אבותינו בבית המקדש. לכן אף נזהרים שלא לאכול בשר צלוי כלל בליל הסדר. כמו-כן, מניחים על הקערה זכר לקרבן חגיגה, אבל נזהרים שלא להניח בשר, אלא ביצה, שהיא דבר שאינו ראוי להקרבה על המזבח.

כך בעניין תקיעת שופר ונטילת לולב בחג שחל בשבת, שאמנם היה מקום לעשות זאת בשבת כזכר למקדש, ואולם נמנעים מכך מפני גזירת רבה, כדי למנוע חשש שיהודי ייכשל באיסור מדאורייתא.

(שיחות קודש תש"ם, כרך א, עמ' 127)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)