חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:47 זריחה: 5:47 י' בתמוז התשפ"ד, 16/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יום הכיפורים
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1916 - כל המדורים ברצף
פתאום רואים מי אנחנו
יש חדש
השבת מברכת את יום הכיפורים
יום הכיפורים
"את העבר – אני אתקן"
החזרת הצדיקים בתשובה
המטרה האמיתית של הנסיעה
רציתי לשאול
קוסמטיקה ביום הכיפורים
החלום המפתיע שב ונשנה

תשיעי ועשירי

"ועיניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש בערב". וכי בתשעה מתענין, והלוא בעשרה מתענין? אלא לומר לך, כל האוכל ושותה בתשיעי, מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי.

(ברכות ח)

שמחת הכפרה

אפשר להסביר זאת כך: נאמר (ויקרא טז,ל) "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם". אם כן, היה כדאי לקבל יום זה ברוב שמחה, במאכל ובמשתה, אבל הדבר אינו אפשרי, שהרי נאמר על היום הזה "ועיניתם את נפשותיכם". לכן אנו מרבים בשמחה באכילה ובשתייה יום אחד קודם לכן.

(עיטורי תורה)

אכילה מתוך ביטחון

האדם המאמין שהקב"ה באמת מוחל וסולח ו"כי ביום הזה יכפר", ומתוך הביטחון הזה הוא אוכל בערב יום הכיפורים – על איש זה אמרו בגמרא "מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי".

(רבי משה מקוברין)

אכילה שהיא עינוי

למה נקראת אכילת ערב יום הכיפורים בשם תענית? כי כשחושבים על היום הקדוש והנורא הממשמש ובא, איך אפשר לאכול? וכי יש לך עינוי גדול יותר מלשבת לאכול בשעה כזאת!

(רבי אלימלך מליז'נסק)

זמני התשובה

חמישה זמני תשובה הם: חודש אלול – תיקון לבושי הנפש, מחשבה דיבור ומעשה. ימי הסליחות – תיקון המידות. ראש השנה – תיקון המוחין. בין כסה לעשור – תיקון הרצון.

יום הכיפורים – תיקון העונג.

(איגרות-קודש)

חלקי התשובה

תשובה ראשי תיבות: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" (דברים יח,יג); "שיוויתי ה' לנגדי תמיד" (תהילים טז,ח);"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט,יח); "בכל דרכיך דעהו" (משלי ג,ו); "הצנע לכת עם אלוקיך" (מיכה ו,ח).

(רבי זוסיא מאניפולי)

מאונס לרצון

"על חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון" (מהווידוי של יום הכיפורים). יש עבירה שנעשתה מתוך אונס, אך האונס הביא לידי רצון. אמנם העבירה נכפתה על האדם, אך הוא נהנה ממנה. וכאותו עניו, שהושיבוהו פעם אחת, שלא לרצונו, בראש השולחן וחלקו לו כבוד רב, והדבר מצא חן בעיניו מאוד...

(הרבי הריי"צ מליובאוויטש)

להכות, לא ללטף

אמר אחד החסידים הראשונים: כשאומרים 'אשמנו', צריכים להכות על הצד השמאלי לא ביד, אלא בחתיכת קרש... כשמכין ביד – חושב יצר הרע שמלטפים אותו...

(לקוטי דיבורים)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)