חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:48 זריחה: 5:46 ז' בתמוז התשפ"ד, 13/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

השבת מברכת את יום הכיפורים
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1916 - כל המדורים ברצף
פתאום רואים מי אנחנו
יש חדש
השבת מברכת את יום הכיפורים
יום הכיפורים
"את העבר – אני אתקן"
החזרת הצדיקים בתשובה
המטרה האמיתית של הנסיעה
רציתי לשאול
קוסמטיקה ביום הכיפורים
החלום המפתיע שב ונשנה

'שבת שובה' נקראת כך על שם ההפטרה "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱ־לֹהֶיךָ" (הושע יד,ב). בזוהר נכתב שהשבת מברכת את ימי השבוע הבאים אחריה. מכאן, שגם יום הכיפורים (שברוב השנים חל באמצע השבוע) מתברך משבת שובה שלפניו.

דבר זה מעורר פליאה. הלוא על יום הכיפורים נאמר 'עיצומו של יום מכפר', שזו המדריגה הגבוהה ביותר של תשובה, שכן כל מדריגה של תשובה שאדם יכול להגיע אליה בכוחות עצמו תהיה נמוכה מהתשובה שנוצרת על-ידי 'עיצומו של יום'. זה יום שהכול מכנים אותו 'היום הקדוש', והתורה מייחדת אותו כ'אחת בשנה'. אם כן, איזו ברכה יכולה להוסיף בו שבת שובה?!

עונג ולא עמל

הדברים יובנו על-פי דברי אדמו"ר הצמח־צדק, שנשאל מפי נכדו מהי שבת תשובה, והשיב: "תשובה שבתית". זו המעלה של שבת על יום הכיפורים, שהתשובה בה היא 'תשובה שבתית'.

על שבת נאמר "וקראת לשבת עונג", ואמרו חז"ל שאדם צריך לראות את עצמו בשבת כאילו "כל מלאכתך עשויה". אך אם בשבת זו צריך לעשות תשובה, איך אפשר לומר ש"כל מלאכתך עשויה"? אלא מובן שאין הכוונה שבשבת יש להתבטל מכל עיסוק. ודאי שיש דברים שצריכים לעשות בשבת, אלא שהעשייה היא באופן של 'עונג' ולא 'מלאכה'. בשבת עוסקים בכיבוד השבת מתוך עונג.

התקדמות מחול לשבת

ימי חול מתאפיינים בעשיית מלאכה. גם אם אדם אינו עושה מלאכה בפועל, הוא חייב לקיים את הציווי "לשבת יצרה", שזו עבודה הכרוכה בעמל ויגיעה. עליו לפעול לפי גדרי העולם, ולגלות בהם את אורו של הקב"ה ולקדש אותו עד קיום הייעוד "לעשות לו יתברך דירה בתחתונים". בזכות העמל, האדם נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית.

מעבודת ימי החול יהודי נדרש להתקדם לשבת. ה"מי שטרח" בימי החול מתחלף ב"יאכל בשבת". העבודה הרוחנית של יום השבת היא בבחינת עונג ולא עמל ויגיעה, ומה שהושג בימי החולין על־ידי העמל מושג עתה על־ידי העונג.

ננעלים ב'נעילה'

זו ייחודיותה של שבת תשובה. מצוות התשובה קשורה עם וידוי על חטאים, וזו עיקר העבודה ביום הכיפורים – אמירת 'על חטא', גם כשהיום הקדוש חל בשבת. אלא שבמהלך היום הקדוש היהודי מתעלה ומתקרב לקב"ה, למדריגה שבה העיסוק בתשובה על החטאים נדחק הצידה, ובמקומו נוצרת תשובה מלשון השבה, השבת הנפש למקורה הראשון. התקרבות זו מתעצמת ומגיעה לשיאה בתפילת נעילה, שבה ישראל והקב"ה כביכול 'ננעלים' בצוותא.

את המעבר הזה בתוך יום הכיפורים ממצב של 'עמל' וכפרה על החטאים למצב של 'עונג', שמביא את התשובה מתוך תענוג, מאפשרת 'שבת שובה'. שכן בשבת רגילה אין מזכירים חטאים, וגם בשבת שובה נפעלת התשובה מתוך התענוג.

(שיחות קודש תשל"ט, כרך א, עמ' 15)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)