חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:46 זריחה: 5:48 י"ב בתמוז התשפ"ד, 18/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פינוי השולחן קודם ברכת המזון
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1909 - כל המדורים ברצף
לראות אור ולא שחור
יש חדש
האויבים גיבורים ואנחנו ננצח
עקב תשמעון
נימוק אלוקי
עשרה נביאים נשלחו
להציל את הערֵבים
רציתי לשאול
פינוי השולחן קודם ברכת המזון
ספר על החייל החטוף שינה חיים

שאלה: האם ראוי לפנות את השולחן קודם ברכת המזון?

תשובה: כדי שתחול הברכה על השולחן יש להשאיר עליו מעט מן הלחם, כפי שנאמר בברכה (מלכים-ב ד,מג) "אכול והותר", ועדיף להשאיר מן הלחם שאכלו בסעודה זו. אם לא נשאר לחם על השולחן, אין להביא כיכר לחם שלמה לצורך הברכה, מכיוון שזה היה מנהג עובדי אלילים, שערכו שולחן לעבודה זרה, אבל אם נשאר לחם שלם על השולחן (למשל בשבת, שבצעו חלה אחת מלחם משנה והשנייה נשארה) טוב שלא להסירו לפני ברכת המזון (והאר"י ז"ל החמיר תמיד שלא להשאיר לחם שלם).

יש להשאיר את המפה והלחם עד סיום ברכת המזון, כדי שיהיה ניכר שמברכים לה' על חסדו וטובו הגדול שהכין מזון לכל בריותיו. ב'קיצור של"ה' כתב להשאיר גם את המלח, בדוגמת המזבח המכפר, שנאמר בו (ויקרא ב,יג) "על כל קרבנך תקריב מלח", והוא מגן מן הפורענות.

את הכלים הריקים רצוי להסיר מן השולחן קודם הברכה, אבל את שאריות המזון יש שכתבו לכסותן יפה ולא להסירן, משום שניצוצות הקדושה הדבוקים בהן באים לידי תיקונם על-ידי ברכת המזון.

נוהגים לכסות את הסכינים (העשויים ברזל) בשעת ברכת המזון, כי השולחן דומה למזבח, שעל אבניו נאמר (דברים כז,ה) "לא תניף עליהם ברזל", לפי שהברזל מקצר ימיו של אדם והמזבח מאריך ימיו, וגם השולחן (הכנסת אורחים) מאריך ימיו ומכפר עוונותיו של אדם, ו"אינו בדין שיונף המקצר על המאריך". במקומות רבים נהגו שלא לכסות את הסכינים בשבת וביום טוב, שבהם אין שטן ופגע רע, וסיים על כך ה'בית יוסף': "ומנהג ישראל – תורה היא". ויש המכסים גם בשבת.

מקורות: סנהדרין צב,א. שו"ע או"ח סי' קפ ס"א-ב,ה ונו"כ, שו"ע אדמו"ר הזקן, כף החיים ופסקי תשובות שם.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)