חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:47 זריחה: 5:47 י' בתמוז התשפ"ד, 16/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רציתי לשאול

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1907 - כל המדורים ברצף
כשהשנאה מחפשת סיבות
יש חדש
גאולה מתוך המרורים והלענה
תשעה באב
מי ניצח?
חזון הבית השלישי
כוחו של ויתור
רציתי לשאול
השינויים במוצאי הצום
המלחמה על קיום המקדש

עם הרב דוד-מאיר דרוקמן

רבה של קריית מוצקין

אינני מרגיש שקריאת הקינות בתשעה באב מחברת אותי לאבל, כי זו שפה שקשה לי להבינה.

חכמינו ציוו עלינו להתאבל בתשעה באב על החורבן והגלות. אחד מביטויי האבל הוא אמירת הקינות שחיברו גדולי ישראל במרוצת הדורות, ובהן ביטאו את הכאב העצום של עם ישראל על הצרות הנוראות שפקדו אותו.

אמנם כל השנה אנחנו נדרשים לעבוד את הבורא בשמחה, אבל בימי האבל עלינו להתחבר לתחושת הצער והיגון על החורבן והגלות. על כך אמרו חז"ל: "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה", כי האבל מוכיח שאתה שייך למשפחה, כואב את כאבה ומרגיש את ייסוריה.

אכן, הקינות אינן כתובות בעברית של ימינו, אלא בשפה פיוטית עתיקה, ולא תמיד קל להבין את משמעות המילים ואת הרקע לכתיבת כל אחת ואחת מהן. ואולם דווקא סגנון ייחודי זה מעניק עוצמה ומימד על-זמני לקינות האלה.

אני ממליץ לכל אחד לעשות את מה שאני עצמי עושה – לקרוא את הקינות מספר קינות מבואר. יש כיום כמה וכמה ספרים כאלה, המבארים את המילים ומספרים את סיפור האירועים שעליהם הקינות מדברות. קריאת הקינות בספר כזה היא חוויה שונה לגמרי.

מובן שקריאת הקינות תוך עיון בביאור אורכת זמן רב יותר. מי שזמנו דוחק, יכול לקרוא לפחות חלק עם הביאור ואת השאר יקרא בלי ביאור. אני מוצא שביאורים שקראתי לפני שנים מעניקים משמעות אחרת לקריאת הקינות עכשיו, גם אם אינני מעיין עכשיו בביאור.

האבל והצער בתשעה באב ממחישים שבית המקדש חי בתודעתנו, ומזה נובעות האמונה והציפייה העזה לבניינו המחודש במהרה בימינו.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)