חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:42 זריחה: 5:53 י"ט בתמוז התשפ"ד, 25/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

גאולה מתוך המרורים והלענה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1907 - כל המדורים ברצף
כשהשנאה מחפשת סיבות
יש חדש
גאולה מתוך המרורים והלענה
תשעה באב
מי ניצח?
חזון הבית השלישי
כוחו של ויתור
רציתי לשאול
השינויים במוצאי הצום
המלחמה על קיום המקדש

על הפסוק "הִשְׂבִּיעַנִי בַמְּרוֹרִים, הִרְוַנִי לַעֲנָה" (איכה ג,טו) נאמר במדרש (איכה רבה ג,ה): "השביעני במרורים – זה יום טוב הראשון של פסח, שכתוב בו 'על מצות ומרורים'. הרווני לענה – מה שהשביעני בליל יום טוב ראשון של פסח, הרווני בליל תשעה באב לענה. הווי ליל יום טוב הראשון של פסח הוא ליל תשעה באב".

מה משמעות הדברים? במגילת קהלת (ז,יד) נאמר: "אֶת זֶה לְעֻמַּת זֶה עָשָׂה הָאֱלֹקִים". לכל דבר חיובי יש מקבילה שלילית. ה'לעומת זה' של חג הפסח, שבו הייתה הגאולה ממצרים, הוא תשעה באב, שעניינו חורבן וגלות.

הטוב צומח מתוך הרע

ההקבלה הזאת של הרע לטוב נועדה להביא לידי עלייה גדולה. הלוא כל עניינה של הגאולה הוא יציאה ממצב של גלות, וגם אחרי הגלות שנגרמה בתשעה באב תבוא הגאולה, עד שימים אלה ייהפכו "לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים" (זכריה ח,יט).

מכאן, שלפעמים הדרך אל הטוב עוברת בתוך הרע. וכך אמרו חז"ל במדרש (תמורה בתחילתו): "אם אין רע – אין טוב". כלומר, הטוב האמיתי בא לאחר שיש מצב של רע, ובמיוחד כשהופכים את הרע עצמו לטוב. לכן בבוא הגאולה נאמר: "אוֹדְךָ ה' כִּי אָנַפְתָּ בִּי" (ישעיה יב,א).

לשבוע ולרוות

זו משמעות דברי המדרש "השביעני במרורים, זה יום טוב הראשון של פסח". גם אחרי הגאולה ממצרים אנו במצב של "השביעני במרורים", משום שאחרי הגאולה ההיא באו עוד גלויות, ועד הגלות הנוכחית, ודווקא מזה נעשה 'השְׂביעני', מלשון שובע, שהיא הגאולה שבאה אחרי הגלות.

זו גם משמעות המשך דברי המדרש: "הרווני בליל תשעה באב לענה" – גם הלענה המרה, שרומזת לגלות ולחורבן של תשעה באב, נקראת 'הרווני', מלשון רוויה, משום שעל‏־ידי הגלות באים לגאולה.

החזון הפנימי

עניין זה מצוי גם בהפטרת השבת, 'חזון', שעל שמה השבת נקראת 'שבת חזון'. בראייה חיצונית ההפטרה הזאת מתארת את המצב הרוחני הירוד של עם ישראל. ועם זה, ישנו הפירוש של רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב, ש'חזון' הוא מלשון מחזה, היינו שבשבת זו מראים לכל יהודי במחזה את בית המקדש השלישי.

כי אכן, 'חזון ישעיהו' היא הפטרה קשה, ואולם היא מובילה ל'חזון עובדיה' – הנבואה על מפלת אדום, שעניינה ביטול הגלות, ועד שבאים לבניין בית המקדש השלישי בקרוב ממש.

(תורת מנחם, כרך נז, עמ' 162)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)