חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לגבי התורה כולנו 'מדבר'
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1898 - כל המדורים ברצף
להחזיר לשבועות את כבודו
יש חדש
לגבי התורה כולנו 'מדבר'
הכנה למתן תורה
שאלה ותשובה
האוּמנם 'מצוות בטלות'?
הכול נשאר על הרציף
רציתי לשאול
סעודות שבת בלי לחם
בן ה-96 ובן 8 הימים נימולו יחדיו

את פרשת במדבר קוראים תמיד לפני חג השבועות, ומזה מובן שיש קשר בין המדבר לבין התורה שניתנה בו. דבר זה מעורר פליאה: הלוא התורה היא "חמודה גנוזה שגנוזה לך", והיא כביכול השעשוע שממנו מתענג הקב"ה עצמו. לעומת זה, המדבר הוא מקום שומם שאינו מיושב, מקום של "נחש שרף ועקרב". מה הקשר בינו ובין התורה, שהם שני הפכים?!

אלא שהתורה ניתנה במדבר דווקא משום שהיא נועדה לפעול במקום הנחות ביותר. אילו הייתה ניתנת במקום נעלה יותר, היה אפשר לטעות ולחשוב שהתורה מוגבלת לסביבה חיובית ורק בה היא יכולה לפעול. לכן התורה ניתנה במדבר, ויתרה מזו – בשביל זה נברא המדבר, כדי שבו תינתן התורה, כמאמר חז"ל (שבת עז,ב) "כל מה שברא הקב"ה בעולמו, לא ברא דבר אחד לבטלה".

כוח האש

התורה נמשלה לאש, כלשון הפסוק (ירמיה כג,כט) "הֲלוֹא כֹה דְבָרִי כָּאֵשׁ נְאֻם ה'". אחת מתכונותיה של האש שהיא שורפת ומכלה את הדבר שבו היא נאחזת, ודווקא כשהיא שורפת דבר חומרי וגס יותר, בזה נראה יותר תוקפה של האש. כך פעולתה של התורה באה לידי ביטוי במדבר דווקא, במקום החומרי ביותר.

יכול אדם לשאול: הייתכן שהקב"ה נתן לנו את תורתו? הלוא התורה היא החוכמה שבה ברא את העולם, כפי שנאמר בזוהר: "אסתכל באורייתא וברא עלמא". כל אדם מבין עד כמה רחוקה חוכמתו של הקב"ה מחוכמת האיש החכם ביותר. ואף־על־פי־כן ירד הקב"ה על הר סיני ונתן את התורה לכל אחד ואחד מעם ישראל, ואף ליהודי שקורא בתורה ואינו מבין את מה שהוא קורא, שגם הוא מברך "ונתן לנו את תורתו".

הכול שווים

התשובה על כך טמונה בנתינת התורה במדבר. זו הוכחה שהתורה לא נועדה לבעלי מדריגות גבוהות בלבד, אלא לכל אחד ואחת, בכל מעמד ומצב רוחני – אפילו אם הוא בבחינת 'מדבר'.

לכן כהכנה למתן תורה נאמר "ויחן שם ישראל נגד ההר", ופירש רש"י "כאיש אחד בלב אחד". אכן, בלימוד התורה יש הבדלים בין יהודי אחד למשנהו, אבל לגבי מהותה העצמית של התורה כולם נחשבים כ'מדבר', ולכן כולם עומדים בשווה לקראתה.

יסוד האחדות

אין הכוונה לבטל את מעלותיו של כל אחד ואחד. כשם שיהודי צריך להכיר את חסרונותיו, כך עליו להכיר את מעלותיו ולנצלן לעבודת הבורא. אבל אחרי כל המעלות יש לזכור שלגבי התורה עצמה כל אחד ואחד הוא בבחינת 'מדבר', ואז הוא מרגיש את האחדות המלאה עם כל בני ישראל.

אחדות זו היא ההכנה לקבלת התורה. כשהולכים לקבל את התורה בהכנה זו, מצליחים להתכונן לקבלת התורה, ומקבלים אותה מתוך שמחה, וכפי שאיחלו ובירכו רבותינו נשיאינו: "קבלת התורה בשמחה ובפנימיות".

(תורת מנחם, כרך עו, עמ' 215)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)