חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

רציתי לשאול

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1897 - כל המדורים ברצף
56 שנות קרב על האמת
יש חדש
להתעורר, כי אין מקריות
ריבית
ברכות נעלות
תכלית השפע בגאולה
היונים מילאו את המשימה
רציתי לשאול
מעשר כספים משכר דירה
שיא השיאים – הקרבות על ירושלים

עם הרב נפתלי רוט

מנהל המרכז החינוכי-חסידי שע"י צעירי אגודת חב"ד

האם חינוך באמצעות פרסים או ענישה אינו פוגע בשאיפה שהאדם יעשה את הדברים מתוך הכרה שזה הדבר הנכון?

הרמב"ם (בהקדמתו לפירוש המשניות, פרק 'חלק') אומר שכשמחנכים ילד קטן מעודדים אותו ללמוד כדי לקבל ממתקים האהובים עליו. כשהוא גדל מעט, מתגמלים אותו בדברים שערכם גדול יותר, כמו נעליים ובגדים. אחר-כך נותנים לו פרסים כספיים. כשהוא מתבגר יותר, מעודדים אותו ללמוד כדי שיהיה רב או דיין וכדומה.

אמנם השאיפה היא שאדם ילמד תורה ויקיים מצוות לשם שמיים, ולא לשם קבלת שכר או מיראת העונש, אך "זה דבר קשה עד מאוד, לפי שאין כל בני-אדם משיגים האמת עד שיהיו כמו אברהם אבינו עליו השלום", ולכן נכון להשתמש באמצעים האלה, כהוראת חז"ל (פסחים נ,ב): "לעולם יעסוק אדם בתורה ואפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה".

ילד זקוק לתִגמול ולעידוד, הן במחמאה הן בפרס וכדומה, וכך הוא מתרגל ללמוד, לסגל לעצמו מידות טובות ולהתנהג כראוי. בהמשך נשאף להביאו לידי עשיית הדברים מתוך תחושת אחריות ומחויבות לאמת עצמה.

לעיתים אין מנוס מענישה, כדי שתשמש הרתעה. הענישה הנכונה ביותר היא זו שמלמדת את הילד להבין את תוצאות מעשיו. למשל, אם לא לקח סוודר ביום קר, יסבול מקור. אם לא הזדרז להתארגן בזמן, יאחר להסעה. במקרים כאלה לא ראוי שההורים ירחמו עליו, יביאו לו את הסוודר או ייקחו אותו ברכב לבית הספר, אלא טוב שהילד יתמודד עם התוצאות בעצמו, וכך יפיק לקח לעתיד.

במצבים כאלה חשוב שההורים יימנעו מלומר לילד משפטים כמו 'אמרתי לך'. עליהם להפגין אמפתיה לקשיים שהתמודד איתם, ולגרום לו לחוש שהוריו עומדים לימינו ולא נגדו.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)